SlideShare una empresa de Scribd logo
1 de 73
WELKOM


Hoofddorp / Utrecht, 8 maart 2012

       “Sales en internet”
AGENDA: IN 6 STAPPEN NAAR SALES OP
AGENDA
INTERNET




 Sales en internet

 Online sales stappenplan
 Eenvoudig online stappenplan

 Stand van zaken
 • Linkedin Twitter Slideshare Internet
 Social Media Bloggen Email nieuwsbrief
 Whitepaper E-book Site Google ranking
 Affiliate Facebook Youtube Flickr SEO
 SEA QR Google + Pinterest etc etc


 What to do tomorrow
 Wat gaat u doen om morgen te starten.




                                          2
ROBERT HAMMINGA




                                              • Cavalerie
                                              • Van Duijnen
 • Robert Hamminga                            • TeleMedia
                                              • Telefoongids
 • Getrouwd, 3 kids, 2 goudvissen , 1         • Telfort
 konijn
 • Hoofddorp
 • robert.hamminga@redfoxblue.nl
 • 0031 - 619228708
 • http://nl.linkedin.com/in/roberthamminga
 •




                                                               3
WIJ HOEVEN ALS BEDRIJF NIET OP INTERNET




 • Is niet nodig bij onze klanten

 • Juiste salesman wil do the job

 • OK show me the money now

 • Onze klanten willen ons echt zien

 • Werkt alleen in snelle internet wereld

 Hoe dachten we in 2000 over
 • Reisbureaus
 • Werving en selectie
 • Boekhandel
 • etc

 HOE LANG KUNT U ZICH NOG
 PERMITTEREN NIET AANWEZIG TE
 ZIJN OP INTERNET?


                                            4
WAT DOET U AL AAN SALES OP INTERNET




                                      5
EN HET IS ZO SIMPEL………..




                           6
TJA MAAR DAT WAS 6 JAAR GELEDEN




                                  7
ONTWIKKELINGEN IN SALES




 Sales

 • Sales buitendienst ontbreekt het aan
 vereiste analyse capaciteiten, de basis
 tot nemen pro actieve commerciële
 acties

 • Meer integrale samenwerking sales en
 marketing (binnen en buiten)

 • Meer behoefte consultative selling als
 gevolg van complexiteit

 • Meer hunters die ook kunnen farmen
 (hunter consultants)

 • Focus op bestaande klanten en op
 zoek naar nieuwe segmenten

 • Toegevoegde waarde sales neemt af


                                            8
ONTWIKKELINGEN IN SALES




 Sales
 • Communicatie voorkeur klant
 verandert / mobiel - internet

 • Klant meer macht dan sales
      • transparantie informatie en markt

 • Bezoek is niet altijd de oplossing

 • Verkorting salescycli

 • Communicatie sales onderling

 • Salesforce automation

 • Sales is een combinatie van kunst en
 wetenschap, de kunst draagt zorg voor
 een goede klantrelatie, de technologie
 verbetert het salesproces en meting.

                                            9
SALES 2.0




 Sales 2.0 is het gebruiken van
 innovatieve verkoop methodes, gericht
 op het creëren van waarde voor zowel
 koper als verkoper en mogelijk gemaakt
 door Web technologie.




                                          10
6 STAPPEN VAN HET ONLINE STAPPENPLAN 1/2




 • Doelstellingen

 • Doelgroep selectie

 • Kanaal keuze

 • Propositie bepalen

 • Marktdruk leggen

 • Hitrates verbeteren

 Samenvattend kan je stellen:

 •   Doelgroep      >   Aan wie
 •   Kanaal         >   Door wie/wat
 •   Propositie     >   Wat
 •   Marktdruk      >   Hoe vaak
 •   Hitrates       >   Hoe succesvol
                                           11
6 STAPPEN VAN HET ONLINE STAPPENPLAN 2/2




  1. Doelstellingen: wat willen we concreet bereiken, omzet, klanten, producten,
     marge, marktaandeel en tijdsbestek.

  2. Doelgroep: gegeven onze doelstellingen, welke doelgroepen zullen ons het
     meeste succes brengen op internet al of niet ondersteund door onze offline
     activiteiten.

  3. Kanaal: gegeven uw doelgroep, welke online kanalen gaat u inzetten en met
     welke intensiteit, maar ook met welk doel.

  4. Propositie: we weten nu met welk doel, we wie, via welk kanaal willen
     bereiken. Definieer aansluitend met welk product geladen met welke
     boodschap je de markt gaat betreden.

  5. Marktdruk: gaan we eerst voelen hoe het water voelt en testen is of direct vol
     de markt in. Het zal vaak ook te maken hebben met het beschikbare budget en
     ontwikkeling van kanalen zoals genoemd onder 3.

  6. Hitrates: inzicht hebben in de ratio’s en opbrengsten van uw online sales
     inspanningen is het startpunt. Aansluitend weten aan welke knoppen te
     draaien om tot betere resultaten te komen.
                                                                                      12
STAP 1 VAN HET ONLINE STAPPENPLAN




 1. Doelstellingen: wat willen we
 concreet bereiken, omzet, klanten,
 producten, marge, marktaandeel,
 tijdsbestek.

 2.   Doelgroep:
 3.   Kanaal:
 4.   Propositie:
 5.   Marktdruk:
 6.   Hitrates:




                                      13
BEPAAL JE DOELSTELLINGEN




                             Inzet kanalen
                           binnen online mix


                      Online doelstellingen



                     Marketing / verkoop
                        doelstellingen



                           Bedrijfsdoelen


            WELKE DOELSTELLINGEN HEEFT U ?
                                               14
STAP 2 VAN HET ONLINE STAPPENPLAN




 1. Doelstellingen:

 2. Doelgroep: gegeven onze
 doelstellingen, welke doelgroepen
 zullen ons het meeste succes
 brengen op internet al of niet
 ondersteund door onze offline
 activiteiten.


 3.   Kanaal:
 4.   Propositie:
 5.   Marktdruk:
 6.   Hitrates:




                                     15
WAT IS JE DOELGROEP




 • Doelgroep: segmenteer je doelgroep,
 gegeven onze doelstellingen, welke
 doelgroepen zullen ons het meeste
 succes brengen op internet al of niet
 ondersteund door onze offline
 activiteiten. Dat kan dus ook op dmu
 niveau zijn.

 • Gebruik je kennis uit de offline wereld
 en toets deze met de online wereld.

 • Welke doelgroep is meest kansrijk,
 welke problemen en kansen hebben ze.
                                             WELKE DOELGROEPEN SELECTEER
                                             JE EN WAT HOUDT ZE BEZIG ?
 • Je doelgroepkeuze bepaald je kanaal,
 tone of voice en verwachte resultaat.




                                                                           16
STAP 3 VAN HET ONLINE STAPPENPLAN




 1. Doelstellingen:
 2. Doelgroep:

 3. Kanaal: gegeven uw doelgroep,
 welke online kanalen gaat u
 inzetten en met welke intensiteit,
 maar ook met welk doel.

 4. Propositie:
 5. Marktdruk:
 6. Hitrates:




                                      17
KANALEN




                                                     Face
                                         White       book    Hyves
                                         paper

                      Vindbaar heid                                     Linkedin



                 E-book                                                            OQ code




            Website                                                                   Printerest

                                                Internet
                                              mogelijkheden
          Landing pages                                                                Twitter




              Link pagina’s                                                        Google


                           Email
                                                                        Adwords
                          marketing

                                      Nieuws brief    You   Affiliate
                                                     tube




                                                                                                   18
WELKE KANALEN GEBRUIK JE




 • Kanaal: gegeven uw doelgroep, welke
 online kanalen gaat u inzetten en met
 welke intensiteit, maar ook met welk
 doel.

 • In te zetten kanalen genoeg:
 website, nieuwsbrieven, flickr, QR
 code, Linkedin, Facebook, twitter, slides
 hare, google, blogs, affiliate
 sales, printerets, whitepaper, e-
 book, seo, Youtube, apps
 , Hyves, etc,etc.

 • Wat doet je doelgroep online, waar
 zitten ze, welke
 sites, blogs, groepen, welke
 concurrenten van je doen wat, etc
 bepalen richting                            WELKE KANALEN ZET JE IN ?

 • Hoe kijkt doelgroep naar jou
                                                                         19
WELKE KANALEN GEBRUIK JE




    *Data: Forrester Research
                                20
KANALEN




 Info via het internet, advies in de                   Inspiratie   Oriëntatie   Koop   After sales
 winkel, online koop na vergelijk
 websites concurrenten. Per post komt       Winkel                      x
 het product binnen, te tracen via
 internet, waarbij de klant via internet
                                            Telefoon
 een filmpje kan zien over de installatie
 en per email op de hoogte wordt
                                              Post                                x
 gehouden van upgrades en een
 tevredenheidsonderzoek. Per fax stuurt
                                              Fax
 hij een opdracht voor een accessoire,
 welke bevestigt wordt per email.
                                            Internet       X                      X


                                             Email                                          x




                                                                                                      21
WELK KANAAL IN WELKE FASE?




                             22
NOG EENS KOPPELEN AAN KANAALKENMERKEN




                           verkoper/




                                        23
BESLISPROCES OP INTERNET




 • Low involvement
     • relatief goedkoop
     • gewoonte product
     • Impuls…                     Low                    High
 • High involvement
      • risico bij foute aankoop              Behoefte
      • langer beslisproces        Offline                Offline
                                             herkenning
      • advies nodig

                                   Online     Zoeken      Online



                                   Online    Evaluatie    Offline



                                   Online     Aankoop     Offline


                                                                    24
MEER TOEGEVOEGDE WAARDE >> HOGERE KOSTEN




                                           25
KANALEN: of deze………….




                        Kosten per contact
          Respons
          Interactie
          Beleving         €3-€5

          Respons
          Interactie
          Beleving          € 1 - € 2,5

          Respons
          Interactie
          Beleving
                         € 0,50 - €1,00

          Respons              Wél huis-aan-
                                huisbladen
                                                    Wél
                                               ongeadresseerd

                                               reclamedrukwerk




          Interactie
          Beleving        € 0,10 - € 0,20
          Respons
          Interactie        SEM
          Beleving            € 0,03




                                                                 26
SALES OP INTERNET MOGELIJKHEDEN…….




      Facebook       Twitter     Nieuwsbrief        E-book

      Google         Google     Email-marketing   Vindbaarheid

       Hyves        Adwords      Linkpagina’s     Whitepaper

      Linkedin      Affiliate    Landingpages        flickr

        Ning        Youtube          Website          Blog




                                                                 27
JARGON




Indicator   Wat is het             Te berekenen




CPM         Kosten per 1000        Totale promotie kosten/
                                   ingezette hoeveelheid
                                   1.000/100.000 = 100



CPR CPL     Kosten per reactie /   Totale promotie kosten/
            lead                   aantal responses
                                   1.000/500= 2,00

CPO         Kosten per order       Totale promotiekosten/
                                   aantal orders
                                   1.000/400 = 2,50

CPS         Kosten per sales       Totale promotiekosten/
                                   aantal orders –retour en
                                   wanbetaling
                                   1.000/333= 3,00



CR          Conversie ratio        Aantal kopers/
                                   aantal respondenten
                                   333/500 = 0,67

ROI         Return on Investment   Opbrengsten/
                                   totale promotie kosten




                                                              28
WEB KANAAL




                               DOELGROEP



                                           LINKEDIN
                     FACEBOOK
    SITE
                                               SLIDESHARE    PRINTEREST

     TWITTER
                           SEA               AFFILIATE
           YOUTUBE
                                                         FLICKR
                                ADWORDS
     GOOGLE                                                       BLOG
                     QR CODE
                                                SEO
    NIEUWSBRIEF


                                  DOEL
                                                                          29
SOCIAL MEDIA >




 Wat zijn social media:
 Online platformen waar de gebruikers,
 met geen of weinig tussenkomst van
 een professionele redactie, de inhoud
 verzorgen.

     • Social networks
          • Linkedin
          • Facebook
          • Hyves

     • Social content
          • Youtube
          • Flickr

     • Blog
          • Twitter
          • Blogger


                                         30
SOCIAL MEDIA




 • Wat kan ik ermee
     • Een studie van Chadwick Martin
     Bailey en iModerate Research
     Technologies laat zien dat meer dan
     50 % van de Facebook-fans en
     Twitter-volgers eerder geneigd zijn
     het merk te kopen of te adviseren
     dat ze volgen, sinds volger zijn
     geworden.

     • Voor Twitter geldt dat 67 % eerder
     een product zou kopen nu ze het
     merk volgen; voor Facebook is dat      * http://www.cmbinfo.com/news/press-center/social-media-release-3-10-
                                            10/
     51 %. Voor het aanraden van een
     bepaald merk geldt een nog hoger
     percentage: 79 % van de
     twitteraars zou het merk eerder
     aanraden dan voorheen. Voor
     Facebook-fans ligt dit percentage
     op 60%.
                                                                                                                    31
SOCIAL MEDIA – Linkedin >




 Wat is het:
 • LinkedIn is the world’s largest
 professional network with over 150
 million members and growing rapidly.
 LinkedIn connects you to your trusted
 contacts and helps you exchange
 knowledge, ideas, and opportunities
 with a broader network of professionals.

 • In NL 3,0 mln.


 •http://press.linkedin.com/about




                                            32
SOCIAL MEDIA – Linkedin >




 Wat kan je ermee
 • Je indien je op Linkedin staat
 waarschijnlijk dit ook als eerste
 resultaat in google ziet onder je naam
 • Kortom: jij wordt gevonden
 • Profiteren van elkaars zakelijk netwerk
 ( 1 en 2 de lijn)
 • Vinden baan, personeel, zakelijke
 contacten, introductie
 • Groepen (lid worden of zelf opzetten)
 • Recommendations
 • Wie heeft jou gezocht
 • Reference search
 • Introductie bij prospect
 • Adverteer op Linkedin
 • Company profile


                                             33
SOCIAL MEDIA - Linkedin >




 Hoe
 • Aanmelden www.linkedin.com
 • Profiel 100%
      • Denk aan relevante zoekwoorden, persoonlijk, elevator pitch, ervaring,
      onderscheid je van de rest, naam goed, 100% profile, wel niet zichtbaar
      • Maak company page (algemeen, carrière, diensten)

 • Werk aan je netwerk
     • Wel persoonlijk

 • Werk aan je aanwezigheid
     • Vertel je netwerk wat je wil of mee bezig bent
     • Vertel een groep wat je wil
     • Discussieer mee met ander
     • Geef
     • Stel vragen en beantwoord ze

 • Kern
      • Relaties bestaan uit uw relevante doelgroep / Uw doelgroep u ziet als
      autoriteit op uw vakgebied ( u wordt spontaan gevraagd) / Stuur
      uitnodiging mee bij iedere actie ( u nodigt zelf uit).                     34
SOCIAL MEDIA – Linkedin




 Hoe
 • Zorg dat uw profiel op Linkedin is afgestemd op uw doelgroep, spreken ze
 Engels of Nederlands, wat zijn zoektermen die ze gebruiken in google en staan
 die ook bij uw “functie omschrijving” en “summary”.
 • Stuur uw klanten en prospect voor of na het gesprek een persoonlijke
 uitnodiging, kortom breid uw netwerk uit.
 • Zoek actief naar potentiële prospects en stuur ze naast een uitnodiging
 relevante info in de vorm van een link naar interessant onderwerpen, downloads
 of whitepapers.
 • Reageer op updates van uw relaties.
 • Stuur minimaal eens per week een “share an update” met voor de doelgroep
 relevante info.
 • Denk aan het toevoegen van een bedrijfspresentie of productpresentatie onder
 “applications”.
 • Word lid van groepen of maak er zelf een aan en geef daarin antwoorden of
 stel zelf vragen/ stellingen. Weet u niet van welke groepen lid te worden, kijk
 eens van welke groepen uw gewenste klanten al lid zijn
 • Zoek onder (gratis) “events” naar bijeenkomsten die voor uw doelgroep
 relevant zijn en kijk of daar prospects komen die u graag wilt spreken
 • Besteed dagelijks 10 minuten aan uw Linkedin netwerk                            35
SOCIAL MEDIA – Twitter >




 Wat is het
 • Twitter is a real-time information
   network that connects you to the
   latest information about what you
   find interesting. Simply find the
   public streams you find most
   compelling and follow the
   conversations.

 •   In NL 1 mln. gebruikers
 •   Wereldwijd 300 mln.
 •   Helft nog nooit tweet verstuurd….


 http://twitter.com/about




                                         36
SOCIAL MEDIA – Twitter >




 Wat kan je ermee
 • As a business, you can use Twitter to quickly share information, gather market
 intelligence and insights, and build relationships with people who care about
 your company. Often, there is already a conversation about your business
 happening on Twitter.
 • Bedrijven staan in contact met hun relaties
 • Snel delen info met relaties en snelle feedback
 • Delen info met bedrijf + en -/-
 • Men volgt jou of zoekt specifiek keyword
 • Volg jezelf en concurrenten
 • Kortingsbonnen
 • Virale marketing
 • Persoonlijke marketing
 • Klantenservice
 • Mening relaties
 • Concurrent bekijken
 • Informatie verspreiden
 • Snelle bestands opbouw                                                           37
SOCIAL MEDIA – Twitter




 Hoe
 • Meld je aan bij www.twitter.com
 • Claim pagina over onderwerp of eigen
 naam
 • Ontdek tone of voice
 • Maak je profiel compleet
 • Zoek followers
 • Twitter interessante tweets of retweet,
 geef interessante info, niet enkel “tekst”
 • Wees persoonlijk
 • Organiseer je tweets en followers
 • Zet je bedrijfsnaam maar ook andere
 relevante keywords in search en volg
 deze, gebruik handige tools hiervoor
 • Reageer
 • Tussen 8 en 5 ;-)
 • Weg lange adem
 • http://search.twitter.com/search
 • http://twitterfountain.com/
 • www.hootsuite.com
                                              38
SOCIAL MEDIA – Facebook >




 Wat is het
 • Facebook is a social utility that
 connects people with friends and others
 who work, study and live around them.
 People use Facebook to keep up with
 friends, upload an unlimited number of
 photos, post links and videos, and learn
 more about the people they meet."
 Facebook's mission is to give people the
 power to share and make the world
 more open and connected.

 • 900 mln. Gebruikers wereldwijd
 • In NL 6,0 mln. gebruikers

 •   http://nl-nl.facebook.com/facebook/info




                                               39
SOCIAL MEDIA – Facebook >




 Wat kan je ermee
 • Bouwen aan je community
 • Uitbreiden abonnees op nieuwsbrief
 • Delen met je groep
 • Nieuwe klanten ontmoeten
 • Merk uitbouwen
 • Mening relaties
 • Informatie verspreiden
 • Verkoop




                                        40
SOCIAL MEDIA – Facebook




 Hoe
 • Meld je aan bij www.facebook.com
 • Claim je bedrijfsnaam en/of onderwerp
 ( even handig om bij stil te staan wie
 dat doet bij bedrijf)
 • Maak pagina
 • Bouw aan je community / likes
 • Verstuur interessante berichten voor je
 doelgroep
 • http://namevine.com/




                                             41
SOCIAL MEDIA – Blog




 Wat is het
 • Een blog is een website waarop
 regelmatig nieuwe bijdragen
 verschijnen. Volgers krijgen een reactie
 bij nieuwe berichten. Vaak persoonlijke
 of specialistisch van aard.

 Wat kan je ermee

 Hoe
 • Ga naar bijvoorbeeld naar:
      • www.blogspot.com
      • www.blogger.com
      • www.wordpress.com
 • Meld je aan
 • Je bent klaar
 • Weg van de lange adem, een blog
 maakt geen zomer, regelmaat.
 • Toon je specialist.

                                            42
TOOLS




 Hoe
 • Maak gebruik van handige tools om je
 social media te beheren, plannen,
 checken, meerdere accounts tegelijk
 beheren etc
 • www.hootsuite.com
 • www.tweetdeck.com
 • www.socialoomph.com
 • www.twittervolger.nl
 • etc ……………




                                          43
E-MAIL MARKETING – wat is het >




 Wat is email marketing
 • E-mailmarketing is een vorm van
 direct marketing die email gebruikt om
 een boodschap naar een doelgroep te
 sturen. ( ontwikkelingen, nieuwe zaken,
 hulp vraag, uitnodiging, aanbiedingen,
 informatie)

 Voordeel:
 • Goedkoop
 • Direct / onmiddellijk
 • Push
 • Track en trace

 Nadeel:
 • Spam
 • Opbouw bestand



                                           44
E-MAIL MARKETING – wat kan ik ermee >




 • Komt bovenop normale sales             MIJN MAILBOX VAN EEN UUR ( en
 • Extra bezoekers op site                interessant?)
 • Zekerheid tov concurrentie en
 resultaten google (fundament van je      Subsidie voor inburgering op werkvloer
 business)                                Leer van uw fouten in vijf stappen
                                          E-zine 19: Interview met Jack Zantman, CFO
 • Contact moment met relaties            DutchView (voorheen NOB): van staatsbedrijf
 • Aankondiging                           naar private equity
 • Verkoop
 • Product aankondiging                   Les meilleurs cadeaux et les montres
 • Update gegevens                        Nieuw: Alles-in-één laptopgeluid en comfort
 • Onderzoek                              van Logitech
 • Nieuwsbrief
                                          Nieuwsbrief Bedrijvendatabank 20-05-2010
 • Service alert
 • Uitnodiging                            Nederlandse startup levert mobiel platform Le
 • Geeft info over interesse ( track en   Figaro
 trace)                                   +2 centimetres a l'epaisseur en 2 mois.
 • Het werkt
                                          TourPRess Nieuwsmailing - 19-05-2010

                                                                                          45
E-MAIL MARKETING – hoe >




 Opbouw email bestand met trigger
 • Tips
 • White paper / e-book
 • Gratis iets
 • Vooraankondiging
 • Kortingsbon
 • Laatste info het eerst
 • Nieuwste ontwikkelingen
 • Meet in google analytics afvallers

 Maken template nieuwsbrief
 • CTA, gegevens, in/uitschrijven, links
 naar site etc

 Vergroot effectiviteit bestand
 • Ga segmenteren op abonnees
 (man/vrouw etc)
 • Houd bestand actueel ( spam > spam)
 • Denk aan thema’s en contact
 momenten ( regen, lunch, weekend?)
 • Testen A en B                           46
E-MAIL MARKETING – trace




 Meetbaar
 • Ieder artikel en nieuwsbrief heeft
 unieke link per abonnee >> alles is
 meetbaar
 Ontvangen – openen – lezen – actie
 • Ontvangen
 • Openen
      • pas op voor spam titels
      • vraag in titel, naam in titel,
      voordelen
      • afzender > herkenbaar?
 • Lezen
      • relevante info
      • belangrijkste bovenaan
      • call to action
      • Persoonlijk
 • Actie
      • call to action
      • trigger
      • interessante info achter doorclick
 • Tracking
                                             47
SITE




 Wat is een goede site
 • Een site die werkt
 • Inhoud, navigatie, ontwerp
 • Zorg dat duidelijk is wat u doet
 • Zoek mogelijkheid
 • Html tov bijv. flash
 • Tekst passend bij zoekcriteria
 • Gebruik zoekwoorden / denk aan titel
 • Up to date
 • Integreer social media en nieuwsbrief
 • Sitenaam




                                           48
SITE




 Wat kan ik ermee
 • Imago en merkwaarde versterken
 • Informatie verstrekken
 • Nieuwe klanten
 • Online verkopen
 • Etc

 Hoe
 • Neem specialist (te herkennen…)
 • Usability test
 • Eye tracking
 • Leer van anderen
 • Zorg dat je het begrijpt




                                     49
SITE -conversie




 Wat is het:
 • % bezoekers op een website die
 gewenste actie ondernemen

 Hoe:
 • Genereren van kwalitatief bezoek.           Direct weg
 • Website zelf dient ingericht te zijn om
                                             Niet interessant
 conversie te maximaliseren
 • Juiste landingspagina passend bij         Niet begrijpen
 bezoeker                                      navigatie
 • Duidelijke vervolgstappen                 Te veel vragen
 • Benadruk steeds de voordelen van het
                                             Betaalmethode
 product bijvoorbeeld dmv testimonials
 • Overtuigen goede keuze vertel over             Deal
 hoeveel mensen u voorgingen
 • Vertrouwen
 • Urgentie creëren: nog x stuks op
 voorraad
                                                                50
VINDBAARHEID >




 Wat is het
 Vindbaarheid: ranking van uw site op de
 populaire zoekwoorden binnen populaire
 zoekmachines

 • Zoekmachine marketing: betaalde plek
 in zoekmachines
 • Zoekmachine optimalisatie: Het zo
 inrichten van de website dat een hoge
 ranking op relevante zoekwoorden
 wordt verkregen
 • Zoekmachine de-optimalisatie ( jaja)

     •   Zoekmachines
     •   Via Via
     •   Social media
     •   Linkbuilding
     •   Goede url direct
     •   Banners en links
     •   SEO
     •   Longtail                          51
VINDBAARHEID - mooi




 www.touchgraph.com/TGGoogleBrowser.h
 tml




                                        52
VINDBAARHEID – wie doet ertoe




 www.cleverstat.com




                                53
VINDBAARHEID – welke woorden




https://adwords.google.nl/select/KeywordToolExte
rnal




                                                   54
VINDBAARHEID – even checken




                              55
GOOGLE ADWORDS




 Wat is google adwords
 • Google AdWords is het
 advertentieprogramma van Google
 waarmee u gemakkelijk en flexibel
 online kunt adverteren. Met Google
 AdWords kunt u doelgericht adverteren
 en zelf bepalen hoeveel u uitgeeft.

 Wat kan ik ermee
 • Sales / leads / traffic / bekendheid
 • Gericht schieten, getarget bereik
 • Enkel betalen indien kliks

 Hoe
 • Ga naar Google adwords
 • Maak account aan
 • Zoek voucher of betaal



                                          56
AFFILIATE MARKETING




 Wat is affiliate marketing
 •Affiliate marketing is een manier van
 online marketing waarbij de
 adverteerder de uitgever/website (
 affiliate) betaalt voor elke bezoeker,
 lead of sale die hij genereert via deze
 website(s), nieuwsbrieven of
 zoekmachine campagne, afgerekend op
 basis van cpm, cpc, cpl of cps.

 Wat kan ik ermee
 • sales / leads / traffic / bekendheid
 • gericht schieten

 Hoe
 • www.tradetracker.com/nl
 • www.tradedoubler.nl
 • www.m4n.nl
 • www.scootmedia.nl

                                           57
SLIDESHARE




 Wat is slideshare
 • Upload en delen van presentaties in
 beeld en geluid

 Wat kan ik ermee
 • Google
 • Men vindt je
 • Expert
 • Koppel aan Linkedin / facebook

 Hoe
 • http://www.slideshare.net/
 • Aanmelden
 • Uploaden denk aan keywords
 • Aanmelden product/diensten en
 bedrijfspresentatie




                                         58
PINTEREST




 Wat is het:
 •Pinterest lets you organize and share
 all the beautiful things you find on the
 web. People use pinboards to plan their
 weddings, decorate their homes, and
 organize their favorite recipes.

 Wat kan ik ermee:
 • Presenteren en sorteren onderwerpen
 op basis van afbeeldingen, welke
 gerubriceerd kunnen worden
 weergeven.
 • Gebruikers kunnen pinnen en liken

 Hoe:
 • Show storyboard van je diensten /
 producten
 • Direct doorlinken naar site van
 afbeelding
 http://pinterest.com/about/
                                            59
CUSTOMER ADVOCACY




 Wat is customer advocacy
 • Albert Heijn
 • Iens
 •
                                                     WHO
 Wat kan ik ermee                                    YOUU
 • Er is geen marketing budget wat op                 ARE
 kan tegen wat mensen zeggen.
                                            WHO
 Meer weten:                               YOU SAY
 • www.google.nl/alerts                    YOU ARE
 • www.hootsuite.com
 • www.tweetdeck.com                                    WHO PEOPLE
 • www.socialoomph.com                                  SAY YOU ARE
 • Boek “Als jij de klant was” Nicolette
 Wuring




                                                                      60
WEB KANAAL – aan de slag




                                DOELGROEP



                                            LINKEDIN
                      FACEBOOK
     SITE
                                                SLIDESHARE    PRINTEREST

      TWITTER
                            SEA               AFFILIATE
            YOUTUBE
                                                          FLICKR
                                 ADWORDS
      GOOGLE                                                       BLOG
                      QR CODE
                                                 SEO
     NIEUWSBRIEF


                                   DOEL
                                                                           61
Wat u ook kiest, word een professionele flipperkast speler!




                                                              62
STAP 4 VAN HET ONLINE STAPPENPLAN




 1. Doelstellingen:
 2. Doelgroep:
 3. Kanaal:

 4. Propositie: we weten nu met welk doel,
 we wie, via welk kanaal willen bereiken.
 Definieer aansluitend met welk product geladen
 met welke boodschap je de markt gaat betreden.

 5. Marktdruk:
 6. Hitrates:




                                                  63
PROPOSITIE




 • Propositie: we weten nu met welk
 doel, we wie, via welk kanaal willen
 bereiken. Definieer aansluitend met
 welk product geladen met welke
 boodschap je de markt gaat betreden.

 • Kortom wie wil je zijn en wat wil je
 betekenen voor je prospects, ook hier
 denk in diensten / producten maar ook
 aan jezelf als persoon / bedrijf

 • Hoe hecht je prospects aan je
                                          Wie wil ik zijn en wat wil ik betekenen?




                                                                                 64
STAP 5 VAN HET ONLINE STAPPENPLAN




 1.   Doelstellingen:
 2.   Doelgroep:
 3.   Kanaal:
 4.   Propositie:

 5. Marktdruk: gaan we eerst voelen
 hoe het water voelt en testen is of
 direct vol de markt in. Het zal vaak
 ook te maken hebben met het
 beschikbare budget en ontwikkeling
 van kanalen zoals genoemd onder
 3.

 6. Hitrates:




                                        65
MARKTDRUK




 Marktdruk: gaan we eerst voelen hoe
 temperatuur van het water voelt en
 testen is of direct vol de markt in. Het
 zal vaak ook te maken hebben met het
 beschikbare budget en ontwikkeling van
 kanalen zoals genoemd onder kanalen.




                                            Hoe fors gaat u de markt in ?




                                                                            66
STAP 6 VAN HET ONLINE STAPPENPLAN




 1.   Doelstellingen:
 2.   Doelgroep:
 3.   Kanaal:
 4.   Propositie:
 5.   Marktdruk:

 6. Hitrates: inzicht hebben in de
 ratio’s en opbrengsten van uw
 online sales inspanningen is het
 startpunt. Aansluitend weten aan
 welke knoppen te draaien om tot
 betere resultaten te komen.




                                     67
HITRATES




 • Hitrates: inzicht hebben in de ratio’s
 en opbrengsten van uw online sales
 inspanningen is het startpunt en weten
 aan welke knoppen te draaien om tot
 betere resultaten te komen.
 • Meten = weten >> wat moeten we
 meten
 • Gebruik tools om je ratio’s te meten
 en zo te verbeteren
 •
 www.google.nl/alerts
 www.hootsuite.com
 www.tweetdeck.com
 www.socialoomph.com
 www.sociamediacheck.com
 www.twittercounter.com                     Weet wat je meet en hoe?
 • Google alert > rs feed > igoogle
 account
 • Google analytics
 • Nieuwsbrief statistieken
                                                                       68
DAGELIJKSE / PERIODIEKE TAKEN




 • Plan Do Check Act

 • Bekijk je analyse ( analytics,
 tweetdeck, google alert, omzet cijfers
 etc)

 • Publiceer en antwoord (hootsuite)

 • Abonneer je op relevant e magazine
 en slurp nieuwe ontwikkelen op

 • Zet verbeteringen in gang

 • Reserveer tijd




                                          69
WAT GA IK VANAF MORGEN DOEN




 Kort en eenvoudig plan:

 • Vul je 6 stappenplan in
 • Definieer doelgroep, product/dienst
 • Definieer onderscheidend voordeel
 • Definieer doelstelling internet
      • imago, verkoop, informatie,
      acties, folder, etc
 • Breng website op orde (zoekwoorden,
 nieuwsbrief, koppeling social media,
 cta)
 • Linkbuilding, landingpages
 • Email nieuwsbrief opzetten
 • Social networks, linkedin, twitter,
 youtube)
 • Monitor uw site en uzelf (google
 analytics en alert)
 • Bouw aan traffic en dbase ( google
 adwords, aanmeldingen)
 • Integreer offline en online
                                         70
KERN




                                  DOELGROEP



                                              LINKEDIN
                        FACEBOOK
       SITE
                                                  SLIDESHARE    PRINTEREST

        TWITTER
                              SEA               AFFILIATE
              YOUTUBE
                                                            FLICKR
                                   ADWORDS
        GOOGLE                                                       BLOG
                        QR CODE
                                                   SEO
       NIEUWSBRIEF


                                     DOEL
                                                                             71
BORREL




         72
REDFOXBLUE




             RedFoxBlue - Fundamentele verandering naar blijvend verkoopsucces

Más contenido relacionado

La actualidad más candente

Hoe rankt u op positie #1 in de lokale zoekresultaten
Hoe rankt u op positie #1 in de lokale zoekresultatenHoe rankt u op positie #1 in de lokale zoekresultaten
Hoe rankt u op positie #1 in de lokale zoekresultatenvalantic NL
 
Verkopen via internet, uw verkooporganisatie en internet
Verkopen via internet, uw verkooporganisatie en internetVerkopen via internet, uw verkooporganisatie en internet
Verkopen via internet, uw verkooporganisatie en internetRobert Hamminga
 
GAUC 2013 - Website Personalisatie - Martijn Staal en Arjen Hettinga
GAUC 2013 - Website Personalisatie - Martijn Staal en Arjen HettingaGAUC 2013 - Website Personalisatie - Martijn Staal en Arjen Hettinga
GAUC 2013 - Website Personalisatie - Martijn Staal en Arjen HettingaMartijn Staal
 
Een succesvolle integratie tussen e-mailmarketing en social media advertising
Een succesvolle integratie tussen e-mailmarketing en social media advertisingEen succesvolle integratie tussen e-mailmarketing en social media advertising
Een succesvolle integratie tussen e-mailmarketing en social media advertisingvalantic NL
 
Webinar inbound marketingvoorgroei-ovs-sept2010
Webinar inbound marketingvoorgroei-ovs-sept2010Webinar inbound marketingvoorgroei-ovs-sept2010
Webinar inbound marketingvoorgroei-ovs-sept2010TeamForce Web Solutions BV
 
Online Dialogue Donderdag #6
Online Dialogue Donderdag #6Online Dialogue Donderdag #6
Online Dialogue Donderdag #6Online Dialogue
 
Shopping Today 2017: Hét stappenplan voor een toekomstbestendige omnichannels...
Shopping Today 2017: Hét stappenplan voor een toekomstbestendige omnichannels...Shopping Today 2017: Hét stappenplan voor een toekomstbestendige omnichannels...
Shopping Today 2017: Hét stappenplan voor een toekomstbestendige omnichannels...valantic NL
 
Shopping Today 2017: Hoe warmteservice 200 procent omzetgroei uit e-mailmarke...
Shopping Today 2017: Hoe warmteservice 200 procent omzetgroei uit e-mailmarke...Shopping Today 2017: Hoe warmteservice 200 procent omzetgroei uit e-mailmarke...
Shopping Today 2017: Hoe warmteservice 200 procent omzetgroei uit e-mailmarke...valantic NL
 
Succes voor Sanitairwinkel in iedere fase van de customer journey
 Succes voor Sanitairwinkel in iedere fase van de customer journey Succes voor Sanitairwinkel in iedere fase van de customer journey
Succes voor Sanitairwinkel in iedere fase van de customer journeyvalantic NL
 
Multimove presentatie BNI
Multimove presentatie BNIMultimove presentatie BNI
Multimove presentatie BNIErik Koorman
 
Presentatie de nieuwe zaak
Presentatie de nieuwe zaakPresentatie de nieuwe zaak
Presentatie de nieuwe zaakSAM2013event
 
Big Data in Retail: too big to ignore
Big Data in Retail: too big to ignoreBig Data in Retail: too big to ignore
Big Data in Retail: too big to ignorevalantic NL
 
20100527 effectiviteit &_roi_iab_sd_def
20100527 effectiviteit &_roi_iab_sd_def20100527 effectiviteit &_roi_iab_sd_def
20100527 effectiviteit &_roi_iab_sd_defMarcel Vogels
 
10 online marketing musthaves voor webshops
10 online marketing musthaves voor webshops10 online marketing musthaves voor webshops
10 online marketing musthaves voor webshopsvalantic NL
 
Webinar: SEO in uw DNA: het optimale proces voor maximaal succes
Webinar: SEO in uw DNA: het optimale proces voor maximaal succesWebinar: SEO in uw DNA: het optimale proces voor maximaal succes
Webinar: SEO in uw DNA: het optimale proces voor maximaal succesvalantic NL
 
30 Juni 2009 Vakgroep Zaalbedrijven Zh Khn Presentatie Marketing 2.0 30 06 2009
30 Juni 2009 Vakgroep Zaalbedrijven Zh Khn Presentatie Marketing 2.0 30 06 200930 Juni 2009 Vakgroep Zaalbedrijven Zh Khn Presentatie Marketing 2.0 30 06 2009
30 Juni 2009 Vakgroep Zaalbedrijven Zh Khn Presentatie Marketing 2.0 30 06 2009Horeca Ondernemers Academie & Adviseurs
 
WWV 2017: datagedreven conversie-optimalisatie bij Lucardi
WWV 2017: datagedreven conversie-optimalisatie bij LucardiWWV 2017: datagedreven conversie-optimalisatie bij Lucardi
WWV 2017: datagedreven conversie-optimalisatie bij Lucardivalantic NL
 

La actualidad más candente (20)

Hoe rankt u op positie #1 in de lokale zoekresultaten
Hoe rankt u op positie #1 in de lokale zoekresultatenHoe rankt u op positie #1 in de lokale zoekresultaten
Hoe rankt u op positie #1 in de lokale zoekresultaten
 
Verkopen via internet, uw verkooporganisatie en internet
Verkopen via internet, uw verkooporganisatie en internetVerkopen via internet, uw verkooporganisatie en internet
Verkopen via internet, uw verkooporganisatie en internet
 
Marnik D'Hoore
Marnik D'HooreMarnik D'Hoore
Marnik D'Hoore
 
GAUC 2013 - Website Personalisatie - Martijn Staal en Arjen Hettinga
GAUC 2013 - Website Personalisatie - Martijn Staal en Arjen HettingaGAUC 2013 - Website Personalisatie - Martijn Staal en Arjen Hettinga
GAUC 2013 - Website Personalisatie - Martijn Staal en Arjen Hettinga
 
Een succesvolle integratie tussen e-mailmarketing en social media advertising
Een succesvolle integratie tussen e-mailmarketing en social media advertisingEen succesvolle integratie tussen e-mailmarketing en social media advertising
Een succesvolle integratie tussen e-mailmarketing en social media advertising
 
Webinar inbound marketingvoorgroei-ovs-sept2010
Webinar inbound marketingvoorgroei-ovs-sept2010Webinar inbound marketingvoorgroei-ovs-sept2010
Webinar inbound marketingvoorgroei-ovs-sept2010
 
Online Dialogue Donderdag #6
Online Dialogue Donderdag #6Online Dialogue Donderdag #6
Online Dialogue Donderdag #6
 
Shopping Today 2017: Hét stappenplan voor een toekomstbestendige omnichannels...
Shopping Today 2017: Hét stappenplan voor een toekomstbestendige omnichannels...Shopping Today 2017: Hét stappenplan voor een toekomstbestendige omnichannels...
Shopping Today 2017: Hét stappenplan voor een toekomstbestendige omnichannels...
 
Shopping Today 2017: Hoe warmteservice 200 procent omzetgroei uit e-mailmarke...
Shopping Today 2017: Hoe warmteservice 200 procent omzetgroei uit e-mailmarke...Shopping Today 2017: Hoe warmteservice 200 procent omzetgroei uit e-mailmarke...
Shopping Today 2017: Hoe warmteservice 200 procent omzetgroei uit e-mailmarke...
 
Succes voor Sanitairwinkel in iedere fase van de customer journey
 Succes voor Sanitairwinkel in iedere fase van de customer journey Succes voor Sanitairwinkel in iedere fase van de customer journey
Succes voor Sanitairwinkel in iedere fase van de customer journey
 
Multimove presentatie BNI
Multimove presentatie BNIMultimove presentatie BNI
Multimove presentatie BNI
 
Presentatie de nieuwe zaak
Presentatie de nieuwe zaakPresentatie de nieuwe zaak
Presentatie de nieuwe zaak
 
Big Data in Retail: too big to ignore
Big Data in Retail: too big to ignoreBig Data in Retail: too big to ignore
Big Data in Retail: too big to ignore
 
20100527 effectiviteit &_roi_iab_sd_def
20100527 effectiviteit &_roi_iab_sd_def20100527 effectiviteit &_roi_iab_sd_def
20100527 effectiviteit &_roi_iab_sd_def
 
10 online marketing musthaves voor webshops
10 online marketing musthaves voor webshops10 online marketing musthaves voor webshops
10 online marketing musthaves voor webshops
 
3 november 2009 KHN Congres "Innoveren met je website"
3 november 2009  KHN Congres "Innoveren met je website"3 november 2009  KHN Congres "Innoveren met je website"
3 november 2009 KHN Congres "Innoveren met je website"
 
Webinar: SEO in uw DNA: het optimale proces voor maximaal succes
Webinar: SEO in uw DNA: het optimale proces voor maximaal succesWebinar: SEO in uw DNA: het optimale proces voor maximaal succes
Webinar: SEO in uw DNA: het optimale proces voor maximaal succes
 
30 Juni 2009 Vakgroep Zaalbedrijven Zh Khn Presentatie Marketing 2.0 30 06 2009
30 Juni 2009 Vakgroep Zaalbedrijven Zh Khn Presentatie Marketing 2.0 30 06 200930 Juni 2009 Vakgroep Zaalbedrijven Zh Khn Presentatie Marketing 2.0 30 06 2009
30 Juni 2009 Vakgroep Zaalbedrijven Zh Khn Presentatie Marketing 2.0 30 06 2009
 
WWV 2017: datagedreven conversie-optimalisatie bij Lucardi
WWV 2017: datagedreven conversie-optimalisatie bij LucardiWWV 2017: datagedreven conversie-optimalisatie bij Lucardi
WWV 2017: datagedreven conversie-optimalisatie bij Lucardi
 
360° Online Marketing
360° Online Marketing360° Online Marketing
360° Online Marketing
 

Similar a Sales en internet, hoe succesvol online te verkopen

Merkenbinding door Social Media (Poken uitgelegd)
Merkenbinding door Social Media (Poken uitgelegd)Merkenbinding door Social Media (Poken uitgelegd)
Merkenbinding door Social Media (Poken uitgelegd)Ayman van Bregt
 
Internet Marketing les KHL
Internet Marketing les KHLInternet Marketing les KHL
Internet Marketing les KHLGeorges Dockx
 
Marketing en social_media_partager_2011_11_30
Marketing en social_media_partager_2011_11_30Marketing en social_media_partager_2011_11_30
Marketing en social_media_partager_2011_11_30Antoine Glerum
 
Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop
Ab 010210 Lom Nieuwestijl WorkshopAb 010210 Lom Nieuwestijl Workshop
Ab 010210 Lom Nieuwestijl WorkshopArko Brakel, van
 
Frank De Neve - Zo maakt u klanten via het Internet
Frank De Neve - Zo maakt u klanten via het InternetFrank De Neve - Zo maakt u klanten via het Internet
Frank De Neve - Zo maakt u klanten via het InternetPLATOVlaanderen
 
20190403 Syntra M-Vl: E-marketing
20190403 Syntra M-Vl: E-marketing20190403 Syntra M-Vl: E-marketing
20190403 Syntra M-Vl: E-marketingI Like Media
 
De perfecte online strategie om je online omzet te verdubbelen
De perfecte online strategie om je online omzet te verdubbelenDe perfecte online strategie om je online omzet te verdubbelen
De perfecte online strategie om je online omzet te verdubbelenBBPMedia1
 
Hoe uw online aanwezigheid optimaliseren? Start to "e-commerce"
Hoe uw online aanwezigheid optimaliseren? Start to "e-commerce"Hoe uw online aanwezigheid optimaliseren? Start to "e-commerce"
Hoe uw online aanwezigheid optimaliseren? Start to "e-commerce"Mathias Vissers
 
2.11 04 gelderland kansenvoor horecaondernemers
2.11 04 gelderland kansenvoor horecaondernemers2.11 04 gelderland kansenvoor horecaondernemers
2.11 04 gelderland kansenvoor horecaondernemersAl Sauerfield
 
Presentatie KvK 13 november 2012 social media dag
Presentatie KvK 13 november 2012 social media dagPresentatie KvK 13 november 2012 social media dag
Presentatie KvK 13 november 2012 social media dagOpmax BV
 
2.11 04 drenthe kansenvoor horecaondernemers
2.11 04 drenthe kansenvoor horecaondernemers2.11 04 drenthe kansenvoor horecaondernemers
2.11 04 drenthe kansenvoor horecaondernemersAl Sauerfield
 
2.11 04 drenthe kansenvoor horecaondernemers
2.11 04 drenthe kansenvoor horecaondernemers2.11 04 drenthe kansenvoor horecaondernemers
2.11 04 drenthe kansenvoor horecaondernemersAl Sauerfield
 
KHN presentatie social media: Kansen voor Horecaondernemers
KHN presentatie social media: Kansen voor HorecaondernemersKHN presentatie social media: Kansen voor Horecaondernemers
KHN presentatie social media: Kansen voor HorecaondernemersAl Sauerfield
 
Presentatie Masterclass Sociale Media voor Bedrijven
Presentatie Masterclass Sociale Media voor BedrijvenPresentatie Masterclass Sociale Media voor Bedrijven
Presentatie Masterclass Sociale Media voor BedrijvenPeter Sprenger
 
Inspelen op de online reis van jouw klant
Inspelen op de online reis van jouw klantInspelen op de online reis van jouw klant
Inspelen op de online reis van jouw klantMartijn van Well
 
Nyenrode masterclass online marketing strategie & social media 2014
Nyenrode masterclass online marketing strategie & social media 2014 Nyenrode masterclass online marketing strategie & social media 2014
Nyenrode masterclass online marketing strategie & social media 2014 Hielko van der Molen
 

Similar a Sales en internet, hoe succesvol online te verkopen (20)

Merkenbinding door Social Media (Poken uitgelegd)
Merkenbinding door Social Media (Poken uitgelegd)Merkenbinding door Social Media (Poken uitgelegd)
Merkenbinding door Social Media (Poken uitgelegd)
 
Internet Marketing les KHL
Internet Marketing les KHLInternet Marketing les KHL
Internet Marketing les KHL
 
Marketing en social_media_partager_2011_11_30
Marketing en social_media_partager_2011_11_30Marketing en social_media_partager_2011_11_30
Marketing en social_media_partager_2011_11_30
 
K Voor D H 2.2 Ext
K Voor D H 2.2 ExtK Voor D H 2.2 Ext
K Voor D H 2.2 Ext
 
Funda Mmmmm
Funda MmmmmFunda Mmmmm
Funda Mmmmm
 
Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop
Ab 010210 Lom Nieuwestijl WorkshopAb 010210 Lom Nieuwestijl Workshop
Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop
 
Social Media - Will Salden
Social Media - Will SaldenSocial Media - Will Salden
Social Media - Will Salden
 
Frank De Neve - Zo maakt u klanten via het Internet
Frank De Neve - Zo maakt u klanten via het InternetFrank De Neve - Zo maakt u klanten via het Internet
Frank De Neve - Zo maakt u klanten via het Internet
 
20190403 Syntra M-Vl: E-marketing
20190403 Syntra M-Vl: E-marketing20190403 Syntra M-Vl: E-marketing
20190403 Syntra M-Vl: E-marketing
 
De perfecte online strategie om je online omzet te verdubbelen
De perfecte online strategie om je online omzet te verdubbelenDe perfecte online strategie om je online omzet te verdubbelen
De perfecte online strategie om je online omzet te verdubbelen
 
Hoe uw online aanwezigheid optimaliseren? Start to "e-commerce"
Hoe uw online aanwezigheid optimaliseren? Start to "e-commerce"Hoe uw online aanwezigheid optimaliseren? Start to "e-commerce"
Hoe uw online aanwezigheid optimaliseren? Start to "e-commerce"
 
2.11 04 gelderland kansenvoor horecaondernemers
2.11 04 gelderland kansenvoor horecaondernemers2.11 04 gelderland kansenvoor horecaondernemers
2.11 04 gelderland kansenvoor horecaondernemers
 
Presentatie KvK 13 november 2012 social media dag
Presentatie KvK 13 november 2012 social media dagPresentatie KvK 13 november 2012 social media dag
Presentatie KvK 13 november 2012 social media dag
 
2.11 04 drenthe kansenvoor horecaondernemers
2.11 04 drenthe kansenvoor horecaondernemers2.11 04 drenthe kansenvoor horecaondernemers
2.11 04 drenthe kansenvoor horecaondernemers
 
2.11 04 drenthe kansenvoor horecaondernemers
2.11 04 drenthe kansenvoor horecaondernemers2.11 04 drenthe kansenvoor horecaondernemers
2.11 04 drenthe kansenvoor horecaondernemers
 
KHN presentatie social media: Kansen voor Horecaondernemers
KHN presentatie social media: Kansen voor HorecaondernemersKHN presentatie social media: Kansen voor Horecaondernemers
KHN presentatie social media: Kansen voor Horecaondernemers
 
Presentatie Masterclass Sociale Media voor Bedrijven
Presentatie Masterclass Sociale Media voor BedrijvenPresentatie Masterclass Sociale Media voor Bedrijven
Presentatie Masterclass Sociale Media voor Bedrijven
 
Van Puijenbroek textiel - inspiratiesessie 19-11-10
Van Puijenbroek textiel - inspiratiesessie 19-11-10Van Puijenbroek textiel - inspiratiesessie 19-11-10
Van Puijenbroek textiel - inspiratiesessie 19-11-10
 
Inspelen op de online reis van jouw klant
Inspelen op de online reis van jouw klantInspelen op de online reis van jouw klant
Inspelen op de online reis van jouw klant
 
Nyenrode masterclass online marketing strategie & social media 2014
Nyenrode masterclass online marketing strategie & social media 2014 Nyenrode masterclass online marketing strategie & social media 2014
Nyenrode masterclass online marketing strategie & social media 2014
 

Sales en internet, hoe succesvol online te verkopen

  • 1. WELKOM Hoofddorp / Utrecht, 8 maart 2012 “Sales en internet”
  • 2. AGENDA: IN 6 STAPPEN NAAR SALES OP AGENDA INTERNET Sales en internet Online sales stappenplan Eenvoudig online stappenplan Stand van zaken • Linkedin Twitter Slideshare Internet Social Media Bloggen Email nieuwsbrief Whitepaper E-book Site Google ranking Affiliate Facebook Youtube Flickr SEO SEA QR Google + Pinterest etc etc What to do tomorrow Wat gaat u doen om morgen te starten. 2
  • 3. ROBERT HAMMINGA • Cavalerie • Van Duijnen • Robert Hamminga • TeleMedia • Telefoongids • Getrouwd, 3 kids, 2 goudvissen , 1 • Telfort konijn • Hoofddorp • robert.hamminga@redfoxblue.nl • 0031 - 619228708 • http://nl.linkedin.com/in/roberthamminga • 3
  • 4. WIJ HOEVEN ALS BEDRIJF NIET OP INTERNET • Is niet nodig bij onze klanten • Juiste salesman wil do the job • OK show me the money now • Onze klanten willen ons echt zien • Werkt alleen in snelle internet wereld Hoe dachten we in 2000 over • Reisbureaus • Werving en selectie • Boekhandel • etc HOE LANG KUNT U ZICH NOG PERMITTEREN NIET AANWEZIG TE ZIJN OP INTERNET? 4
  • 5. WAT DOET U AL AAN SALES OP INTERNET 5
  • 6. EN HET IS ZO SIMPEL……….. 6
  • 7. TJA MAAR DAT WAS 6 JAAR GELEDEN 7
  • 8. ONTWIKKELINGEN IN SALES Sales • Sales buitendienst ontbreekt het aan vereiste analyse capaciteiten, de basis tot nemen pro actieve commerciële acties • Meer integrale samenwerking sales en marketing (binnen en buiten) • Meer behoefte consultative selling als gevolg van complexiteit • Meer hunters die ook kunnen farmen (hunter consultants) • Focus op bestaande klanten en op zoek naar nieuwe segmenten • Toegevoegde waarde sales neemt af 8
  • 9. ONTWIKKELINGEN IN SALES Sales • Communicatie voorkeur klant verandert / mobiel - internet • Klant meer macht dan sales • transparantie informatie en markt • Bezoek is niet altijd de oplossing • Verkorting salescycli • Communicatie sales onderling • Salesforce automation • Sales is een combinatie van kunst en wetenschap, de kunst draagt zorg voor een goede klantrelatie, de technologie verbetert het salesproces en meting. 9
  • 10. SALES 2.0 Sales 2.0 is het gebruiken van innovatieve verkoop methodes, gericht op het creëren van waarde voor zowel koper als verkoper en mogelijk gemaakt door Web technologie. 10
  • 11. 6 STAPPEN VAN HET ONLINE STAPPENPLAN 1/2 • Doelstellingen • Doelgroep selectie • Kanaal keuze • Propositie bepalen • Marktdruk leggen • Hitrates verbeteren Samenvattend kan je stellen: • Doelgroep > Aan wie • Kanaal > Door wie/wat • Propositie > Wat • Marktdruk > Hoe vaak • Hitrates > Hoe succesvol 11
  • 12. 6 STAPPEN VAN HET ONLINE STAPPENPLAN 2/2 1. Doelstellingen: wat willen we concreet bereiken, omzet, klanten, producten, marge, marktaandeel en tijdsbestek. 2. Doelgroep: gegeven onze doelstellingen, welke doelgroepen zullen ons het meeste succes brengen op internet al of niet ondersteund door onze offline activiteiten. 3. Kanaal: gegeven uw doelgroep, welke online kanalen gaat u inzetten en met welke intensiteit, maar ook met welk doel. 4. Propositie: we weten nu met welk doel, we wie, via welk kanaal willen bereiken. Definieer aansluitend met welk product geladen met welke boodschap je de markt gaat betreden. 5. Marktdruk: gaan we eerst voelen hoe het water voelt en testen is of direct vol de markt in. Het zal vaak ook te maken hebben met het beschikbare budget en ontwikkeling van kanalen zoals genoemd onder 3. 6. Hitrates: inzicht hebben in de ratio’s en opbrengsten van uw online sales inspanningen is het startpunt. Aansluitend weten aan welke knoppen te draaien om tot betere resultaten te komen. 12
  • 13. STAP 1 VAN HET ONLINE STAPPENPLAN 1. Doelstellingen: wat willen we concreet bereiken, omzet, klanten, producten, marge, marktaandeel, tijdsbestek. 2. Doelgroep: 3. Kanaal: 4. Propositie: 5. Marktdruk: 6. Hitrates: 13
  • 14. BEPAAL JE DOELSTELLINGEN Inzet kanalen binnen online mix Online doelstellingen Marketing / verkoop doelstellingen Bedrijfsdoelen WELKE DOELSTELLINGEN HEEFT U ? 14
  • 15. STAP 2 VAN HET ONLINE STAPPENPLAN 1. Doelstellingen: 2. Doelgroep: gegeven onze doelstellingen, welke doelgroepen zullen ons het meeste succes brengen op internet al of niet ondersteund door onze offline activiteiten. 3. Kanaal: 4. Propositie: 5. Marktdruk: 6. Hitrates: 15
  • 16. WAT IS JE DOELGROEP • Doelgroep: segmenteer je doelgroep, gegeven onze doelstellingen, welke doelgroepen zullen ons het meeste succes brengen op internet al of niet ondersteund door onze offline activiteiten. Dat kan dus ook op dmu niveau zijn. • Gebruik je kennis uit de offline wereld en toets deze met de online wereld. • Welke doelgroep is meest kansrijk, welke problemen en kansen hebben ze. WELKE DOELGROEPEN SELECTEER JE EN WAT HOUDT ZE BEZIG ? • Je doelgroepkeuze bepaald je kanaal, tone of voice en verwachte resultaat. 16
  • 17. STAP 3 VAN HET ONLINE STAPPENPLAN 1. Doelstellingen: 2. Doelgroep: 3. Kanaal: gegeven uw doelgroep, welke online kanalen gaat u inzetten en met welke intensiteit, maar ook met welk doel. 4. Propositie: 5. Marktdruk: 6. Hitrates: 17
  • 18. KANALEN Face White book Hyves paper Vindbaar heid Linkedin E-book OQ code Website Printerest Internet mogelijkheden Landing pages Twitter Link pagina’s Google Email Adwords marketing Nieuws brief You Affiliate tube 18
  • 19. WELKE KANALEN GEBRUIK JE • Kanaal: gegeven uw doelgroep, welke online kanalen gaat u inzetten en met welke intensiteit, maar ook met welk doel. • In te zetten kanalen genoeg: website, nieuwsbrieven, flickr, QR code, Linkedin, Facebook, twitter, slides hare, google, blogs, affiliate sales, printerets, whitepaper, e- book, seo, Youtube, apps , Hyves, etc,etc. • Wat doet je doelgroep online, waar zitten ze, welke sites, blogs, groepen, welke concurrenten van je doen wat, etc bepalen richting WELKE KANALEN ZET JE IN ? • Hoe kijkt doelgroep naar jou 19
  • 20. WELKE KANALEN GEBRUIK JE *Data: Forrester Research 20
  • 21. KANALEN Info via het internet, advies in de Inspiratie Oriëntatie Koop After sales winkel, online koop na vergelijk websites concurrenten. Per post komt Winkel x het product binnen, te tracen via internet, waarbij de klant via internet Telefoon een filmpje kan zien over de installatie en per email op de hoogte wordt Post x gehouden van upgrades en een tevredenheidsonderzoek. Per fax stuurt Fax hij een opdracht voor een accessoire, welke bevestigt wordt per email. Internet X X Email x 21
  • 22. WELK KANAAL IN WELKE FASE? 22
  • 23. NOG EENS KOPPELEN AAN KANAALKENMERKEN verkoper/ 23
  • 24. BESLISPROCES OP INTERNET • Low involvement • relatief goedkoop • gewoonte product • Impuls… Low High • High involvement • risico bij foute aankoop Behoefte • langer beslisproces Offline Offline herkenning • advies nodig Online Zoeken Online Online Evaluatie Offline Online Aankoop Offline 24
  • 25. MEER TOEGEVOEGDE WAARDE >> HOGERE KOSTEN 25
  • 26. KANALEN: of deze…………. Kosten per contact Respons Interactie Beleving €3-€5 Respons Interactie Beleving € 1 - € 2,5 Respons Interactie Beleving € 0,50 - €1,00 Respons Wél huis-aan- huisbladen Wél ongeadresseerd reclamedrukwerk Interactie Beleving € 0,10 - € 0,20 Respons Interactie SEM Beleving € 0,03 26
  • 27. SALES OP INTERNET MOGELIJKHEDEN……. Facebook Twitter Nieuwsbrief E-book Google Google Email-marketing Vindbaarheid Hyves Adwords Linkpagina’s Whitepaper Linkedin Affiliate Landingpages flickr Ning Youtube Website Blog 27
  • 28. JARGON Indicator Wat is het Te berekenen CPM Kosten per 1000 Totale promotie kosten/ ingezette hoeveelheid 1.000/100.000 = 100 CPR CPL Kosten per reactie / Totale promotie kosten/ lead aantal responses 1.000/500= 2,00 CPO Kosten per order Totale promotiekosten/ aantal orders 1.000/400 = 2,50 CPS Kosten per sales Totale promotiekosten/ aantal orders –retour en wanbetaling 1.000/333= 3,00 CR Conversie ratio Aantal kopers/ aantal respondenten 333/500 = 0,67 ROI Return on Investment Opbrengsten/ totale promotie kosten 28
  • 29. WEB KANAAL DOELGROEP LINKEDIN FACEBOOK SITE SLIDESHARE PRINTEREST TWITTER SEA AFFILIATE YOUTUBE FLICKR ADWORDS GOOGLE BLOG QR CODE SEO NIEUWSBRIEF DOEL 29
  • 30. SOCIAL MEDIA > Wat zijn social media: Online platformen waar de gebruikers, met geen of weinig tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen. • Social networks • Linkedin • Facebook • Hyves • Social content • Youtube • Flickr • Blog • Twitter • Blogger 30
  • 31. SOCIAL MEDIA • Wat kan ik ermee • Een studie van Chadwick Martin Bailey en iModerate Research Technologies laat zien dat meer dan 50 % van de Facebook-fans en Twitter-volgers eerder geneigd zijn het merk te kopen of te adviseren dat ze volgen, sinds volger zijn geworden. • Voor Twitter geldt dat 67 % eerder een product zou kopen nu ze het merk volgen; voor Facebook is dat * http://www.cmbinfo.com/news/press-center/social-media-release-3-10- 10/ 51 %. Voor het aanraden van een bepaald merk geldt een nog hoger percentage: 79 % van de twitteraars zou het merk eerder aanraden dan voorheen. Voor Facebook-fans ligt dit percentage op 60%. 31
  • 32. SOCIAL MEDIA – Linkedin > Wat is het: • LinkedIn is the world’s largest professional network with over 150 million members and growing rapidly. LinkedIn connects you to your trusted contacts and helps you exchange knowledge, ideas, and opportunities with a broader network of professionals. • In NL 3,0 mln. •http://press.linkedin.com/about 32
  • 33. SOCIAL MEDIA – Linkedin > Wat kan je ermee • Je indien je op Linkedin staat waarschijnlijk dit ook als eerste resultaat in google ziet onder je naam • Kortom: jij wordt gevonden • Profiteren van elkaars zakelijk netwerk ( 1 en 2 de lijn) • Vinden baan, personeel, zakelijke contacten, introductie • Groepen (lid worden of zelf opzetten) • Recommendations • Wie heeft jou gezocht • Reference search • Introductie bij prospect • Adverteer op Linkedin • Company profile 33
  • 34. SOCIAL MEDIA - Linkedin > Hoe • Aanmelden www.linkedin.com • Profiel 100% • Denk aan relevante zoekwoorden, persoonlijk, elevator pitch, ervaring, onderscheid je van de rest, naam goed, 100% profile, wel niet zichtbaar • Maak company page (algemeen, carrière, diensten) • Werk aan je netwerk • Wel persoonlijk • Werk aan je aanwezigheid • Vertel je netwerk wat je wil of mee bezig bent • Vertel een groep wat je wil • Discussieer mee met ander • Geef • Stel vragen en beantwoord ze • Kern • Relaties bestaan uit uw relevante doelgroep / Uw doelgroep u ziet als autoriteit op uw vakgebied ( u wordt spontaan gevraagd) / Stuur uitnodiging mee bij iedere actie ( u nodigt zelf uit). 34
  • 35. SOCIAL MEDIA – Linkedin Hoe • Zorg dat uw profiel op Linkedin is afgestemd op uw doelgroep, spreken ze Engels of Nederlands, wat zijn zoektermen die ze gebruiken in google en staan die ook bij uw “functie omschrijving” en “summary”. • Stuur uw klanten en prospect voor of na het gesprek een persoonlijke uitnodiging, kortom breid uw netwerk uit. • Zoek actief naar potentiële prospects en stuur ze naast een uitnodiging relevante info in de vorm van een link naar interessant onderwerpen, downloads of whitepapers. • Reageer op updates van uw relaties. • Stuur minimaal eens per week een “share an update” met voor de doelgroep relevante info. • Denk aan het toevoegen van een bedrijfspresentie of productpresentatie onder “applications”. • Word lid van groepen of maak er zelf een aan en geef daarin antwoorden of stel zelf vragen/ stellingen. Weet u niet van welke groepen lid te worden, kijk eens van welke groepen uw gewenste klanten al lid zijn • Zoek onder (gratis) “events” naar bijeenkomsten die voor uw doelgroep relevant zijn en kijk of daar prospects komen die u graag wilt spreken • Besteed dagelijks 10 minuten aan uw Linkedin netwerk 35
  • 36. SOCIAL MEDIA – Twitter > Wat is het • Twitter is a real-time information network that connects you to the latest information about what you find interesting. Simply find the public streams you find most compelling and follow the conversations. • In NL 1 mln. gebruikers • Wereldwijd 300 mln. • Helft nog nooit tweet verstuurd…. http://twitter.com/about 36
  • 37. SOCIAL MEDIA – Twitter > Wat kan je ermee • As a business, you can use Twitter to quickly share information, gather market intelligence and insights, and build relationships with people who care about your company. Often, there is already a conversation about your business happening on Twitter. • Bedrijven staan in contact met hun relaties • Snel delen info met relaties en snelle feedback • Delen info met bedrijf + en -/- • Men volgt jou of zoekt specifiek keyword • Volg jezelf en concurrenten • Kortingsbonnen • Virale marketing • Persoonlijke marketing • Klantenservice • Mening relaties • Concurrent bekijken • Informatie verspreiden • Snelle bestands opbouw 37
  • 38. SOCIAL MEDIA – Twitter Hoe • Meld je aan bij www.twitter.com • Claim pagina over onderwerp of eigen naam • Ontdek tone of voice • Maak je profiel compleet • Zoek followers • Twitter interessante tweets of retweet, geef interessante info, niet enkel “tekst” • Wees persoonlijk • Organiseer je tweets en followers • Zet je bedrijfsnaam maar ook andere relevante keywords in search en volg deze, gebruik handige tools hiervoor • Reageer • Tussen 8 en 5 ;-) • Weg lange adem • http://search.twitter.com/search • http://twitterfountain.com/ • www.hootsuite.com 38
  • 39. SOCIAL MEDIA – Facebook > Wat is het • Facebook is a social utility that connects people with friends and others who work, study and live around them. People use Facebook to keep up with friends, upload an unlimited number of photos, post links and videos, and learn more about the people they meet." Facebook's mission is to give people the power to share and make the world more open and connected. • 900 mln. Gebruikers wereldwijd • In NL 6,0 mln. gebruikers • http://nl-nl.facebook.com/facebook/info 39
  • 40. SOCIAL MEDIA – Facebook > Wat kan je ermee • Bouwen aan je community • Uitbreiden abonnees op nieuwsbrief • Delen met je groep • Nieuwe klanten ontmoeten • Merk uitbouwen • Mening relaties • Informatie verspreiden • Verkoop 40
  • 41. SOCIAL MEDIA – Facebook Hoe • Meld je aan bij www.facebook.com • Claim je bedrijfsnaam en/of onderwerp ( even handig om bij stil te staan wie dat doet bij bedrijf) • Maak pagina • Bouw aan je community / likes • Verstuur interessante berichten voor je doelgroep • http://namevine.com/ 41
  • 42. SOCIAL MEDIA – Blog Wat is het • Een blog is een website waarop regelmatig nieuwe bijdragen verschijnen. Volgers krijgen een reactie bij nieuwe berichten. Vaak persoonlijke of specialistisch van aard. Wat kan je ermee Hoe • Ga naar bijvoorbeeld naar: • www.blogspot.com • www.blogger.com • www.wordpress.com • Meld je aan • Je bent klaar • Weg van de lange adem, een blog maakt geen zomer, regelmaat. • Toon je specialist. 42
  • 43. TOOLS Hoe • Maak gebruik van handige tools om je social media te beheren, plannen, checken, meerdere accounts tegelijk beheren etc • www.hootsuite.com • www.tweetdeck.com • www.socialoomph.com • www.twittervolger.nl • etc …………… 43
  • 44. E-MAIL MARKETING – wat is het > Wat is email marketing • E-mailmarketing is een vorm van direct marketing die email gebruikt om een boodschap naar een doelgroep te sturen. ( ontwikkelingen, nieuwe zaken, hulp vraag, uitnodiging, aanbiedingen, informatie) Voordeel: • Goedkoop • Direct / onmiddellijk • Push • Track en trace Nadeel: • Spam • Opbouw bestand 44
  • 45. E-MAIL MARKETING – wat kan ik ermee > • Komt bovenop normale sales MIJN MAILBOX VAN EEN UUR ( en • Extra bezoekers op site interessant?) • Zekerheid tov concurrentie en resultaten google (fundament van je Subsidie voor inburgering op werkvloer business) Leer van uw fouten in vijf stappen E-zine 19: Interview met Jack Zantman, CFO • Contact moment met relaties DutchView (voorheen NOB): van staatsbedrijf • Aankondiging naar private equity • Verkoop • Product aankondiging Les meilleurs cadeaux et les montres • Update gegevens Nieuw: Alles-in-één laptopgeluid en comfort • Onderzoek van Logitech • Nieuwsbrief Nieuwsbrief Bedrijvendatabank 20-05-2010 • Service alert • Uitnodiging Nederlandse startup levert mobiel platform Le • Geeft info over interesse ( track en Figaro trace) +2 centimetres a l'epaisseur en 2 mois. • Het werkt TourPRess Nieuwsmailing - 19-05-2010 45
  • 46. E-MAIL MARKETING – hoe > Opbouw email bestand met trigger • Tips • White paper / e-book • Gratis iets • Vooraankondiging • Kortingsbon • Laatste info het eerst • Nieuwste ontwikkelingen • Meet in google analytics afvallers Maken template nieuwsbrief • CTA, gegevens, in/uitschrijven, links naar site etc Vergroot effectiviteit bestand • Ga segmenteren op abonnees (man/vrouw etc) • Houd bestand actueel ( spam > spam) • Denk aan thema’s en contact momenten ( regen, lunch, weekend?) • Testen A en B 46
  • 47. E-MAIL MARKETING – trace Meetbaar • Ieder artikel en nieuwsbrief heeft unieke link per abonnee >> alles is meetbaar Ontvangen – openen – lezen – actie • Ontvangen • Openen • pas op voor spam titels • vraag in titel, naam in titel, voordelen • afzender > herkenbaar? • Lezen • relevante info • belangrijkste bovenaan • call to action • Persoonlijk • Actie • call to action • trigger • interessante info achter doorclick • Tracking 47
  • 48. SITE Wat is een goede site • Een site die werkt • Inhoud, navigatie, ontwerp • Zorg dat duidelijk is wat u doet • Zoek mogelijkheid • Html tov bijv. flash • Tekst passend bij zoekcriteria • Gebruik zoekwoorden / denk aan titel • Up to date • Integreer social media en nieuwsbrief • Sitenaam 48
  • 49. SITE Wat kan ik ermee • Imago en merkwaarde versterken • Informatie verstrekken • Nieuwe klanten • Online verkopen • Etc Hoe • Neem specialist (te herkennen…) • Usability test • Eye tracking • Leer van anderen • Zorg dat je het begrijpt 49
  • 50. SITE -conversie Wat is het: • % bezoekers op een website die gewenste actie ondernemen Hoe: • Genereren van kwalitatief bezoek. Direct weg • Website zelf dient ingericht te zijn om Niet interessant conversie te maximaliseren • Juiste landingspagina passend bij Niet begrijpen bezoeker navigatie • Duidelijke vervolgstappen Te veel vragen • Benadruk steeds de voordelen van het Betaalmethode product bijvoorbeeld dmv testimonials • Overtuigen goede keuze vertel over Deal hoeveel mensen u voorgingen • Vertrouwen • Urgentie creëren: nog x stuks op voorraad 50
  • 51. VINDBAARHEID > Wat is het Vindbaarheid: ranking van uw site op de populaire zoekwoorden binnen populaire zoekmachines • Zoekmachine marketing: betaalde plek in zoekmachines • Zoekmachine optimalisatie: Het zo inrichten van de website dat een hoge ranking op relevante zoekwoorden wordt verkregen • Zoekmachine de-optimalisatie ( jaja) • Zoekmachines • Via Via • Social media • Linkbuilding • Goede url direct • Banners en links • SEO • Longtail 51
  • 52. VINDBAARHEID - mooi www.touchgraph.com/TGGoogleBrowser.h tml 52
  • 53. VINDBAARHEID – wie doet ertoe www.cleverstat.com 53
  • 54. VINDBAARHEID – welke woorden https://adwords.google.nl/select/KeywordToolExte rnal 54
  • 55. VINDBAARHEID – even checken 55
  • 56. GOOGLE ADWORDS Wat is google adwords • Google AdWords is het advertentieprogramma van Google waarmee u gemakkelijk en flexibel online kunt adverteren. Met Google AdWords kunt u doelgericht adverteren en zelf bepalen hoeveel u uitgeeft. Wat kan ik ermee • Sales / leads / traffic / bekendheid • Gericht schieten, getarget bereik • Enkel betalen indien kliks Hoe • Ga naar Google adwords • Maak account aan • Zoek voucher of betaal 56
  • 57. AFFILIATE MARKETING Wat is affiliate marketing •Affiliate marketing is een manier van online marketing waarbij de adverteerder de uitgever/website ( affiliate) betaalt voor elke bezoeker, lead of sale die hij genereert via deze website(s), nieuwsbrieven of zoekmachine campagne, afgerekend op basis van cpm, cpc, cpl of cps. Wat kan ik ermee • sales / leads / traffic / bekendheid • gericht schieten Hoe • www.tradetracker.com/nl • www.tradedoubler.nl • www.m4n.nl • www.scootmedia.nl 57
  • 58. SLIDESHARE Wat is slideshare • Upload en delen van presentaties in beeld en geluid Wat kan ik ermee • Google • Men vindt je • Expert • Koppel aan Linkedin / facebook Hoe • http://www.slideshare.net/ • Aanmelden • Uploaden denk aan keywords • Aanmelden product/diensten en bedrijfspresentatie 58
  • 59. PINTEREST Wat is het: •Pinterest lets you organize and share all the beautiful things you find on the web. People use pinboards to plan their weddings, decorate their homes, and organize their favorite recipes. Wat kan ik ermee: • Presenteren en sorteren onderwerpen op basis van afbeeldingen, welke gerubriceerd kunnen worden weergeven. • Gebruikers kunnen pinnen en liken Hoe: • Show storyboard van je diensten / producten • Direct doorlinken naar site van afbeelding http://pinterest.com/about/ 59
  • 60. CUSTOMER ADVOCACY Wat is customer advocacy • Albert Heijn • Iens • WHO Wat kan ik ermee YOUU • Er is geen marketing budget wat op ARE kan tegen wat mensen zeggen. WHO Meer weten: YOU SAY • www.google.nl/alerts YOU ARE • www.hootsuite.com • www.tweetdeck.com WHO PEOPLE • www.socialoomph.com SAY YOU ARE • Boek “Als jij de klant was” Nicolette Wuring 60
  • 61. WEB KANAAL – aan de slag DOELGROEP LINKEDIN FACEBOOK SITE SLIDESHARE PRINTEREST TWITTER SEA AFFILIATE YOUTUBE FLICKR ADWORDS GOOGLE BLOG QR CODE SEO NIEUWSBRIEF DOEL 61
  • 62. Wat u ook kiest, word een professionele flipperkast speler! 62
  • 63. STAP 4 VAN HET ONLINE STAPPENPLAN 1. Doelstellingen: 2. Doelgroep: 3. Kanaal: 4. Propositie: we weten nu met welk doel, we wie, via welk kanaal willen bereiken. Definieer aansluitend met welk product geladen met welke boodschap je de markt gaat betreden. 5. Marktdruk: 6. Hitrates: 63
  • 64. PROPOSITIE • Propositie: we weten nu met welk doel, we wie, via welk kanaal willen bereiken. Definieer aansluitend met welk product geladen met welke boodschap je de markt gaat betreden. • Kortom wie wil je zijn en wat wil je betekenen voor je prospects, ook hier denk in diensten / producten maar ook aan jezelf als persoon / bedrijf • Hoe hecht je prospects aan je Wie wil ik zijn en wat wil ik betekenen? 64
  • 65. STAP 5 VAN HET ONLINE STAPPENPLAN 1. Doelstellingen: 2. Doelgroep: 3. Kanaal: 4. Propositie: 5. Marktdruk: gaan we eerst voelen hoe het water voelt en testen is of direct vol de markt in. Het zal vaak ook te maken hebben met het beschikbare budget en ontwikkeling van kanalen zoals genoemd onder 3. 6. Hitrates: 65
  • 66. MARKTDRUK Marktdruk: gaan we eerst voelen hoe temperatuur van het water voelt en testen is of direct vol de markt in. Het zal vaak ook te maken hebben met het beschikbare budget en ontwikkeling van kanalen zoals genoemd onder kanalen. Hoe fors gaat u de markt in ? 66
  • 67. STAP 6 VAN HET ONLINE STAPPENPLAN 1. Doelstellingen: 2. Doelgroep: 3. Kanaal: 4. Propositie: 5. Marktdruk: 6. Hitrates: inzicht hebben in de ratio’s en opbrengsten van uw online sales inspanningen is het startpunt. Aansluitend weten aan welke knoppen te draaien om tot betere resultaten te komen. 67
  • 68. HITRATES • Hitrates: inzicht hebben in de ratio’s en opbrengsten van uw online sales inspanningen is het startpunt en weten aan welke knoppen te draaien om tot betere resultaten te komen. • Meten = weten >> wat moeten we meten • Gebruik tools om je ratio’s te meten en zo te verbeteren • www.google.nl/alerts www.hootsuite.com www.tweetdeck.com www.socialoomph.com www.sociamediacheck.com www.twittercounter.com Weet wat je meet en hoe? • Google alert > rs feed > igoogle account • Google analytics • Nieuwsbrief statistieken 68
  • 69. DAGELIJKSE / PERIODIEKE TAKEN • Plan Do Check Act • Bekijk je analyse ( analytics, tweetdeck, google alert, omzet cijfers etc) • Publiceer en antwoord (hootsuite) • Abonneer je op relevant e magazine en slurp nieuwe ontwikkelen op • Zet verbeteringen in gang • Reserveer tijd 69
  • 70. WAT GA IK VANAF MORGEN DOEN Kort en eenvoudig plan: • Vul je 6 stappenplan in • Definieer doelgroep, product/dienst • Definieer onderscheidend voordeel • Definieer doelstelling internet • imago, verkoop, informatie, acties, folder, etc • Breng website op orde (zoekwoorden, nieuwsbrief, koppeling social media, cta) • Linkbuilding, landingpages • Email nieuwsbrief opzetten • Social networks, linkedin, twitter, youtube) • Monitor uw site en uzelf (google analytics en alert) • Bouw aan traffic en dbase ( google adwords, aanmeldingen) • Integreer offline en online 70
  • 71. KERN DOELGROEP LINKEDIN FACEBOOK SITE SLIDESHARE PRINTEREST TWITTER SEA AFFILIATE YOUTUBE FLICKR ADWORDS GOOGLE BLOG QR CODE SEO NIEUWSBRIEF DOEL 71
  • 72. BORREL 72
  • 73. REDFOXBLUE RedFoxBlue - Fundamentele verandering naar blijvend verkoopsucces