Se ha denunciado esta presentación.
Se está descargando tu SlideShare. ×

De rol van Lean Analytics in je omnichannel strategie | Webwinkel Vakdagen

Anuncio
Anuncio
Anuncio
Anuncio
Anuncio
Anuncio
Anuncio
Anuncio
Anuncio
Anuncio
Anuncio
Anuncio

Eche un vistazo a continuación

1 de 82 Anuncio

De rol van Lean Analytics in je omnichannel strategie | Webwinkel Vakdagen

In samenwerking met Webdesigner Magazine heb ik op 20 januari 2016 een presentatie gegeven op de Webwinkel Vakdagen waar ik verteld heb wat het belang van analytics is en hoe je dingen optimaal meetbaar kunt maken. Daarnaast heb ik door middel van Lean Analytics veel praktijkvoorbeelden genoemd hoe je als webwinkel met deze materie om kunt gaan in elke fase van het hebben van een webwinkel.

In samenwerking met Webdesigner Magazine heb ik op 20 januari 2016 een presentatie gegeven op de Webwinkel Vakdagen waar ik verteld heb wat het belang van analytics is en hoe je dingen optimaal meetbaar kunt maken. Daarnaast heb ik door middel van Lean Analytics veel praktijkvoorbeelden genoemd hoe je als webwinkel met deze materie om kunt gaan in elke fase van het hebben van een webwinkel.

Anuncio
Anuncio

Más Contenido Relacionado

Presentaciones para usted (20)

Similares a De rol van Lean Analytics in je omnichannel strategie | Webwinkel Vakdagen (20)

Anuncio

Más reciente (20)

De rol van Lean Analytics in je omnichannel strategie | Webwinkel Vakdagen

  1. 1. De rol van Lean Analytics in je omnichannel strategie L17
  2. 2. Directeur / Growth Hacker 8 jaar Directeur 1 jaar Growth Coach / Growth Hacker 1 jaar Auteur 5 jaar Mike van Hoenselaar @MikevHoenselaar mike@onlineboswachters.nl
  3. 3. Vind alles terug op http://vruc.ht/wwv16oc @MikevHoenselaar #wwd16wd
  4. 4. Hoe weet je nou als je iets nieuws gaat doen of het gaat werken? @MikevHoenselaar
  5. 5. “Al het nieuwe is als een plant; zonder zon, aarde en liefde valt er niets te groeien. Mike van Hoenselaar Growth Hacker Online Boswachters
  6. 6. Leugenaar! @MikevHoenselaar
  7. 7. Waar gaat het vaak mis? Eerst het product bouwen, dan pas kijken wie er voor wil betalen. @MikevHoenselaar
  8. 8. Marshmallow Challenge
  9. 9. “Lean Startup helpt bij het structureren en identificeren van de meest riskante delen van je bedrijf Eric Ries Auteur Lean Startup @MikevHoenselaar
  10. 10. Eric Ries Uitgebreide info op http://vruc.ht/ls
  11. 11. De basis van Lean is iteratie Hier gaat het vaak mis @MikevHoenselaar
  12. 12. Lean Analytics gebruik je om deze cyclus meetbaar te maken @MikevHoenselaar
  13. 13. Gebruik data om je bedrijf sneller te doen groeien (dan jouw concurrenten) @MikevHoenselaar
  14. 14. “Metrics zijn het krukje om bij de koekjespot te kunnen komen. Mike van Hoenselaar Growth Hacker Online Boswachters
  15. 15. De zuurstof voor groei Vergelijkbaar, begrijpbaar en een ratio of tarief Metrics zijn @MikevHoenselaar
  16. 16. Goede metrics zijn @MikevHoenselaar Begrijpbaar Als je te lang bezig bent om de data uit te leggen, dan heb je ook geen tijd om er ook daadwerkelijk iets mee te doen. Vergelijkbaar Met een periode, een offline gedrag, een ander kanaal, etc. Ratio of tarief Dit kan omhoog, omlaag of hetzelfde blijven. De enige manier om verandering te meten.
  17. 17. Wat als de waarde veranderd? Zorg dat je weet wat je gaat doen bij een bepaalde waarde. @MikevHoenselaar
  18. 18. @MikevHoenselaar Intelligence Events “Verstuur notificatie als de gemiddelde orderwaarde zakt met 10% tov de week er voor.” < 1 uur setup Werkt standaard in Google Analytics. 6 maanden nadat we dit ingesteld hadden ging het af. Ontwikkelaar had nieuwe versie live gezet en de ‘kortingenbalk’ was zichtbaar in winkelwagen. Oeps! :)
  19. 19. veranderen gedrag Belangrijkste eigenschap van een goede metric, ze @MikevHoenselaar
  20. 20. Vraag jezelf af Hoeveel van je huidige indicatoren zijn goede indicatoren? @MikevHoenselaar
  21. 21. Vraag jezelf af Hoeveel indicatoren gebruik je om beslissingen mee te maken? @MikevHoenselaar
  22. 22. “Met metrics bepaal je de nulwaarde, vanuit daar kun je werken aan groei. Mike van Hoenselaar Growth Hacker Online Boswachters
  23. 23. Soorten metrics @MikevHoenselaar
  24. 24. kwalitatieve en kwantitatieve metrics @MikevHoenselaar
  25. 25. @MikevHoenselaar
  26. 26. informatieve en verkennende metrics @MikevHoenselaar
  27. 27. $40 a month 40 € per maand ● Ondersteund veel API’s Gratis ● Minder flexibel ● Minder dan 5 minuten nodig om er mee te starten 9 € per maand ● Veel opties en erg flexibel ● Langer nodig om alles te krijgen zoals je wilt. @MikevHoenselaar http://www.cyfe.com/ (gratis) https://www.dasheroo.com/ (gratis)
  28. 28. 16@MikevHoenselaar Image: Lean Analytics book
  29. 29. toekomst en verleden metrics @MikevHoenselaar
  30. 30. Image: https://www.nowblitz.com/blog/fix-leaks-in-your-sales-pipeline-with-the-opportunities-feature-from-blitz-lead-manager/ @MikevHoenselaar
  31. 31. correlatie en causaliteit metrics @MikevHoenselaar
  32. 32. @MikevHoenselaar Alle pils is bier niet al het bier is pils. correlatie Er is een verband afhankelijk van iets anders causaliteit Er is een oorzaak/gevolg Direct impact op iets anders
  33. 33. @MikevHoenselaar
  34. 34. @MikevHoenselaar
  35. 35. Een metric die de toekomst kan voorspellen met een directe impact is een superkracht @MikevHoenselaar
  36. 36. Aantal leads in de pijpleiding. Geen leads, grote problemen, wel leads, projectie voor omzet. Aantal actieve hostingabonnementen. Je kunt hiermee goed voorspellen wat je aan omzet binnen gaat halen. Of een gebruiker die 7 vrienden in 10 dagen krijgt nadat hij lid geworden is. Of iemand die gebruikt en 1 bestand in een map plaatst. Bewijs dat iemand het concept snapt en er de waarde van in ziet. Zoals bijvoorbeeld
  37. 37. “Als je altijd leert van wat je doet, maak je ook nooit fouten. Mike van Hoenselaar Growth Hacker Online Boswachters
  38. 38. ‘analysis paralysis’
  39. 39. Focus! 1 @MikevHoenselaar
  40. 40. The One Metric That Matters OMTM @MikevHoenselaar 55
  41. 41. @MikevHoenselaar 4 redenen voor een One Metric That Matters 1. Je wordt verplicht om een lijn in het zand te zetten 2. Je krijgt de hele organisatie makkelijker op 1 lijn 3. Beantwoord de meest belangrijke vraag die je jezelf stelt 4. Het inspireert een cultuur om te experimenteren
  42. 42. Where to start? It depends :) Wat is jouw OMTM? Wat beweegt jouw webwinkel, wat is jouw zuurstof? Wat voor probleem los jij op voor jouw klanten? Wie zijn jouw klanten? Wat willen jouw klanten bereiken met jouw product? Wat zou jij willen leren? Neem die eerste stap! @MikevHoenselaar
  43. 43. Ja hoor! Zie je dat het niet werkt? Bepaal een andere. En wat als de metric nog niet bestaat? Kan dat? @MikevHoenselaar
  44. 44. @MikevHoenselaar De OMTM van YouTube? Videos uploaded per minute (bewijs dat er genoeg nieuwe content geplaatst wordt) Shares per video per day (bewijs dat er genoeg engagement is en dus views) Hours watched per day (per user) (bewijs dat er genoeg afzet is van de inhoud) 100M views (vanity) (wanneer video 100M bekeken wordt, record is 4 dagen voor Psy met ‘Gentlemen’)
  45. 45. @MikevHoenselaar Onze OMTM? 275 escaperooms, 1.000 reviews Gem. omzet per locatie (Hoeveel geven ze gemiddeld uit aan ons) % doorkliks naar escaperoom (Geven we genoeg waarde aan escaperooms) Reviews per gebruiker (komen mensen terug) Shares per listing (Do people share their favorite escaperoom)
  46. 46. Koken draait om geduld. De juiste momenten kiezen om iets toe te voegen, om iets af te maken. Anton Rinsema Chefkok bij Knorr “
  47. 47. @MikevHoenselaar 5 fases Empathy, Stickiness, Virality, Revenue en Scale 6 verdienmodellen E-commerce, 2 sided marketplace, SaaS, Mobile app, User-gen content en Media
  48. 48. @MikevHoenselaar
  49. 49. Empathy Ga kijken of anderen jouw leugens geloven. Kan het iemand wat schelen? 159@MikevHoenselaar
  50. 50. Onmisbaar leesvoer! Rob Fitzpatrick Auteur The Mom Test “How to talk to customers and learn if your business is a good idea when everyone is lying to you.” @MikevHoenselaar
  51. 51. @MikevHoenselaar Waardepropositie testen “Kunnen we mensen zo ver krijgen om op een FB advertentie te klikken en hiermee de grootste pijn te testen van onze doelgroep?” 14 ads in 1 adv groep 1 week testen Geen bestaande landingspagina Focus op klikratio (CTR) < 500 euro
  52. 52. ! FB kiest winnaar na 48 uur @MikevHoenselaar 1904 websiteklikken voor $350, is $0,18 per klik. Ook bij slecht resultaat heb je wat geleerd
  53. 53. Waar vind je de juiste bezoekers? http://vruc.ht/waldo Beste manier om Waldo te vinden
  54. 54. Onmisbaar leesvoer! @MikevHoenselaar
  55. 55. Welk kanaal levert het meeste op? E-mail hoogste conversieratio Rapportage: Acquisitie → Alle verkeer → Kanalen @MikevHoenselaar
  56. 56. Wat heeft meeste prio? Laagdrempelige manier om te bepalen wat voor experiment/kanaal je als eerste op pakt. bit.ly/brassframework @MikevHoenselaar David Arnoux Growth Tribe B.R.A.S.S Onderbuikgevoel Relevantie Beschikbaarheid Schaalbaarheid Score BONUS TIP
  57. 57. 1 plaatje 5 seconden test 1 week testen Kost alleen tijd (2 uur op andermans testen klikken, daarvan leren en zo je eigen test kunnen doen) We ondervonden dat helemaal niet iedereen het doel snapte. Maakte aanpassingen, deden het opnieuw en zagen positieve verandering. @MikevHoenselaar Waardepropositie testen “Begrijpt men het doel van deze pagina op onze webwinkel?”
  58. 58. Stickiness Er zijn mensen die je leugens geloven maar je wilt dat ze terug komen om er meer te horen 203@MikevHoenselaar
  59. 59. “You should emphasize benefits over features. Nobody wants a friend with features. Matt Ruby Vooza CEO @MikevHoenselaar
  60. 60. @MikevHoenselaar “Wat zijn de beste plekken om de conversie te verbeteren?” Kies je trechter (funnel) (winkelwagen -> info -> betaling -> bedankt) Implementeer Enhanced E- commerce Bekijk rapport in Google Analytics en bekijk waar meeste pagina’s afvallen. We hebben frictie verwijderd voor een klant in een formulier (was een IE probleem) en verhoogde hiermee conversie van IE gebruikers met 10%, omzetstijging van € 15k. Conversie
  61. 61. Meet, test, pas aan en opnieuw! @MikevHoenselaar
  62. 62. Bekijk 30 videos, zorg voor die hypothese! @MikevHoenselaar Ook in mobiele applicaties mogelijk
  63. 63. Virality Anderen overtuigen anderen van jouw ‘leugens’ en kun jij believers nogmaals overtuigen? 227 @MikevHoenselaar
  64. 64. @MikevHoenselaar E-mailmarketing “Kunnen we het aantal herhaalaankopen stimuleren door mensen te mailen?” Kopers via e-mail opnieuw benaderen om met 1 druk op knop een herhaalaankoop te laten doen. Ook wel heractivatie genoemd. 40% interactie en 25% doet herhaalaankoop! Als gemiddelde orderwaarde 29,95 euro is, dan is dat 2995 euro omzet op 1000 mails. Oftewel 2,95 euro omzet per verstuurde mail!
  65. 65. Virale coëfficiënt Aantal nieuwe klanten dat een bestaande klant binnenbrengt @MikevHoenselaar
  66. 66. invitation rate (uitnodigingen verstuurd / klanten) * acceptance rate (bestellingen / uitnodigingen) Virale coëfficiënt @MikevHoenselaar Customers Time
  67. 67. invitation rate (uitnodigingen verstuurd / klanten) * acceptance rate (bestellingen / uitnodigingen) Virale coëfficiënt @MikevHoenselaar 1250 klanten die 2000 uitnodigingen versturen. Invitation rate = 1.6 Van die 2000 uitnodigingen accepteren 580 mensen de uitnodiging en doen een bestelling/schrijven in. Acceptance rate = 0.29 (29%) VC = 1.6 * 0.29 = 0.464 Nog een lange weg te gaan :)
  68. 68. Image: http://www.slideshare.net/timhomuth/think-like-a-growth-hacker @MikevHoenselaar Verklein ook de Viral Cycle Time
  69. 69. Revenue Men gelooft je leugens, het is tijd dat ze er voor gaan betalen @MikevHoenselaar 241 Zijn het nog leugens?
  70. 70. 25% 25 van de 100 klanten stoppen per maand Klantlevensduur is 4 maanden (100/25 = 4) CLV = 20 * 4 = € 80 10% 10 van de 100 klanten stoppen per maand Klantlevensduur is 10 maanden (100/10 = 10) CLV = 20 * 10 = € 200 2% 2 van de 100 klanten stoppen per maand Klantlevensduur is 50 maanden (100/2 = 50) CLV = 20 * 50 = € 1000 Gemiddelde orderwaarde van je webwinkel? € 20 Gemiddelde is ⅓ van je CLV als maximum voor CAC (bepaal je zelf adhv eigen marges) Waarde van 1 klant over hele levensduur (CLV) @MikevHoenselaar
  71. 71. 25% 25 van de 100 klanten stoppen per maand Klantlevensduur is 4 maanden (100/25 = 4) CLV = 20 * 4 = € 80 max CAC = 80 / 3 = € 26,50 10% 10 van de 100 klanten stoppen per maand Klantlevensduur is 10 maanden (100/10 = 10) CLV = 20 * 10 = € 200 max CAC = 200 / 3 = € 66,50 2% 2 van de 100 klanten stoppen per maand Klantlevensduur is 50 maanden (100/2 = 50) CLV = 20 * 50 = € 1000 max CAC = 1000 / 3 = € 333 Gemiddelde orderwaarde van je webwinkel? € 20 Gemiddelde is ⅓ van je CLV als maximum voor CAC (bepaal je zelf adhv eigen marges) Kosten per nieuwe klant (CAC/CPA) @MikevHoenselaar
  72. 72. € 263,25 uitgegeven en 3 conversies. CAC is dan € 87,75. Kosten per conversie wordt ook wel CPA genoemd. @MikevHoenselaar
  73. 73. Meer Dropbox leerpunten van Drew Houston (CEO)? http://vruc.ht/dropboxll (2 x L) @MikevHoenselaar
  74. 74. Meer Dropbox leerpunten van Drew Houston (CEO)? http://vruc.ht/dropboxll (2 x L) @MikevHoenselaar
  75. 75. One more example pleassse… @MikevHoenselaar
  76. 76. CTR 3% conversie 15% Exit survey 1% 7% € 600 ads € 2500 setup 363 klikken € 5k+ omzet max CPA was € 60 onze CPA was € 104 video tracking 25 producten € 199 2500 mensen @MikevHoenselaar
  77. 77. CTR 3% 17% Exit survey 1% 7% € 600 ads € 500 setup 425 klikken € 6k omzet max CPA was € 60 onze CPA was € 37 video tracking 30 producten € 199 2500 mensen @MikevHoenselaar
  78. 78. Scale Concurrenten beginnen leugens over jou te vertellen, maar jij hebt maar 1 doel, de wereld veroveren! 255@MikevHoenselaar
  79. 79. Hier gaan we Growth Hacken Veel denkwijzes en technieken kunnen al eerder toegepast worden. @MikevHoenselaar
  80. 80. Nederlands Growth Hacking platform growthhacks.nu (lancering volgende week) petithacks.com growthhackers.com inbound.org quicksprout.com growthhack.com Wekelijks nieuwe growth hacksInspiratie @MikevHoenselaar
  81. 81. Artikel over o.a. Lean Analytics van mij in Webdesigner 83 vanaf 2 februari in de winkels L17 € 10€ 10 €58 €20 5x +special €103 €35 10x +special
  82. 82. Q&A Download slides van vandaag: http://vruc.ht/wwv16oc Slides van morgen: http://vruc.ht/wwv16kb #wwv16wd Mike van Hoenselaar @MikevHoenselaar mike@onlineboswachters.nl

×