SlideShare una empresa de Scribd logo
1 de 131
Descargar para leer sin conexión
Analytics
Startup School
@MikevHoenselaar
mike@onlineboswachters.nl
Directeur / Growth Hacker
8 jaar
Directeur
2,5 jaar
Growth Coach / Growth Hacker
2 jaar
Auteur
5 jaar
Organisator
1,5 jaar
@MikevHoenselaar
Mentor
1,5 jaar
Docent
2 jaar
Analytics |@MikevHoenselaar
Vind alles terug op
http://vruc.ht/ss17analyticsjan
@MikevHoenselaar
Analytics |
“Jouw bedrijf is als een
plant; zonder zon, de
aarde en genoeg
liefde valt er niets te
groeien.
Mike van Hoenselaar
Growth Hacker
Online Boswachters
Analytics |
Hoe bepalen we
of we gegroeid zijn?
Analytics |
Vruuger...
toen de kratjes bier nog van
hout waren en je moest
doordrinken om het vuur aan te
houden
...was alles beter
Analytics |
Toch?
Analytics |@MikevHoenselaar
Tim Berners-Lee
Vader van World Wide
Web (1990)
@MikevHoenselaar
Analytics |
http://www.internetlivestats.com/internet-users/
40% van
de
bevolking
http://www.internetlivestats.com/watch/internet-users/
Gem 2 uur
per dag op
mobiel
@MikevHoenselaar
@MikevHoenselaar
Analytics |
ROI op een
krantadvertentie?
@MikevHoenselaar
Analytics |
Analytics |
Analytics |
Offline vs Online
⅔ vd pagina in het
Nieuws (pagina 2,3) in FD
14.000 euro * 4 = 56.000 euro
Aantal lezers FD per dag: 126.000 lezers
Hoeveel mensen zien de pagina met jouw
advertentie? Van de hoeveel lezers gaat er
naar jouw website?
126.000 * ?, een 0,1% = 126 personen
444 euro per bezoeker op website.
Kosten ontwerp advertentie e.a. nog niet eens
meegenomen.
Display campagne
1.400.000 per maand op FD.nl, ongeveer 50.000
per dag. Kosten voor Roadblock, CPM 75 euro
per 1000 weergaven (op fd.nl en bnr.nl).
Hoeveel mensen klikken op jouw
advertentie?
50.000 / 1000 * 75 = 3.750 euro
1% klikt door? Dan komen 38 mensen op jouw
website.
Bijna 100 euro per bezoeker.
Ik ben al online en een klik verwijderd van jouw
actiepagina. Ik weet dat die persoon van FD
komt.
Analytics |
Eerst het product
bouwen, dan kijken
wie het wil kopen.
Waar gaat het vaak mis?
@MikevHoenselaar
Analytics |
Niet zomaar beginnen
met bouwen
Analytics |
Wie weet een
voorbeeld?
@MikevHoenselaar
Analytics |
Analytics |
Analytics |
We zijn omringt met data
Overal waar we kijken.
@MikevHoenselaar
Analytics |
Data onthult:
Sentiment
Houding
Sociale connecties
Bedoelingen
en wat er in de toekomst ligt
@MikevHoenselaar
Analytics |
“Je kunt data hebben
zonder informatie,
maar geen
informatie zonder
data
@MikevHoenselaar
Analytics |
Analytics |
Gebruik data om
je bedrijf sneller
te doen groeien
(dan die van je
concurrenten)
@MikevHoenselaar
Know that you
don’t know
Donald Rumsfeld, Voormalig US Secretary of Defense
Image: Karin Cooper/Getty Images
@MikevHoenselaar
16
@MikevHoenselaar
Image: Lean Analytics book
Pivot?
Analytics |
Om die data begrijpbaar te
krijgen maken we gebruik
van metrics
@MikevHoenselaar
Analytics |
De zuurstof
voor groei
Metrics zijn
@MikevHoenselaar
Analytics |
Oefening (10 minuten)
11 metrics
beoordelen
(Deel 1)
Analytics |
Tijd op website
Hoe lang blijft iemand
gemiddeld op jouw website.
Aantal
nieuwsbriefinschrijvingen
Je hebt een inschrijfoptie op
jouw website en weet dat 500
mensen zich ingeschreven
hebben.
Customer Lifetime Value
Hoeveel omzet verdien je per
klant in zijn hele leven
Aantal LinkedIn connecties
Hoeveel mensen zijn onderdeel
van jouw netwerk
Kosten per acquisitie
Hoeveel geld hebben we
uitgegeven om 1 nieuwe klant
binnen te krijgen. (kan ook
download zijn, of een
productaankoop)
Aantal levels uitgespeeld
Je hebt een game op Android of
iOS gemaakt en je hebt gemeten
hoeveel levels een speler
uitgespeeld heeft.
Herhalingsaankopen in
webwinkel
Het aantal aankopen dat een
klant na zijn eerste bestelling
doet.
Aantal pageviews
Hoeveel pagina’s zijn er bekeken
op jouw website/appicatie.
Offertes naar klanten
Je krijgt aanvragen via mail
binnen waar jij een antwoord op
stuurt in de vorm van een
offerte.
Klanten die vertrekken
(churn)
Hoeveel % van jouw klanten
hebben in een bepaalde periode
opgezegd en wensen niet langer
meer van jouw product of dienst
gebruik te maken.
Klanttevredenheid (NPS)
Net Promotor Score. Hoe erg
zou iemand het vinden als jouw
product of bedrijf morgen niet
meer zou bestaan?
Analytics |
Analytics |
1. Het moet een
duidelijke relatie
geven tussen
oorzaak en gevolg.
Analytics |
Analytics |
2. Het moet
begrijpelijk en
toegankelijk zijn.
Analytics |
Analytics |
3. Het moet een
ratio of waarde zijn,
het moet omhoog en
omlaag kunnen
gaan.
verandert jouw
gedrag mee
4. Als de metric veranderd,
@MikevHoenselaar
Analytics |
Soorten metrics
@MikevHoenselaar
Analytics |
kwalitatieve
versus
kwantitatieve
metrics
Analytics |
“Feyenoord staat
bovenaan in de
Eredivisie”
Analytics |
informatieve
versus
verkennende
metrics
$40 a month
40 € per maand
● Ondersteund veel API’s
Gratis
● Minder flexibel
● Minder dan 5 minuten nodig
om er mee te starten
9 € per maand
● Veel opties en erg flexibel
● Langer nodig om alles te
krijgen zoals je wilt.
@MikevHoenselaar
http://www.cyfe.com/
(begint gratis)
https://www.dasheroo.com/
(begint gratis)
Analytics |
toekomst
versus
verleden
metrics
Analytics |
Image: https://www.nowblitz.com/blog/fix-leaks-in-your-sales-pipeline-with-the-opportunities-feature-from-blitz-lead-manager/
Analytics |
correlatie
versus
causaliteit
metrics
Analytics |
Google Penguin
Analytics |
Vanity
Metrics
Egostrelers.
Analytics |
Oefening (10 minuten)
11 metrics
beoordelen
(Deel 2)
Analytics |
Tijd op website
Hoe lang blijft iemand
gemiddeld op jouw website.
Aantal
nieuwsbriefinschrijvingen
Je hebt een inschrijfoptie op
jouw website en weet dat 500
mensen zich ingeschreven
hebben.
Customer Lifetime Value
Hoeveel omzet verdien je per
klant in zijn hele leven
Aantal LinkedIn connecties
Hoeveel mensen zijn onderdeel
van jouw netwerk
Kosten per acquisitie
Hoeveel geld hebben we
uitgegeven om 1 nieuwe klant
binnen te krijgen. (kan ook
download zijn, of een
productaankoop)
Aantal levels uitgespeeld
Je hebt een game op Android of
iOS gemaakt en je hebt gemeten
hoeveel levels een speler
uitgespeeld heeft.
Herhalingsaankopen in
webwinkel
Het aantal aankopen dat een
klant na zijn eerste bestelling
doet.
Aantal pageviews
Hoeveel pagina’s zijn er bekeken
op jouw website/applicatie.
Offertes naar klanten
Je krijgt aanvragen via mail
binnen waar jij een antwoord op
stuurt in de vorm van een
offerte.
Klanten die vertrekken
(churn)
Hoeveel % van jouw klanten
hebben in een bepaalde periode
opgezegd en wensen niet langer
meer van jouw product of dienst
gebruik te maken.
Klanttevredenheid (NPS)
Net Promotor Score. Hoe erg
zou iemand het vinden als jouw
product of bedrijf morgen niet
meer zou bestaan?
Analytics |
Tijd op website
Hoe lang blijft iemand
gemiddeld op jouw website.
Aantal
nieuwsbriefinschrijvingen
Je hebt een inschrijfoptie op
jouw website en weet dat 500
mensen zich ingeschreven
hebben.
Customer Lifetime Value
Hoeveel omzet verdien je per
klant in zijn hele leven
Aantal LinkedIn connecties
Hoeveel mensen zijn onderdeel
van jouw netwerk
Kosten per acquisitie
Hoeveel geld hebben we
uitgegeven om 1 nieuwe klant
binnen te krijgen. (kan ook
download zijn, of een
productaankoop)
Aantal levels uitgespeeld
Je hebt een game op Android of
iOS gemaakt en je hebt gemeten
hoeveel levels een speler
uitgespeeld heeft.
Herhalingsaankopen in
webwinkel
Het aantal aankopen dat een
klant na zijn eerste bestelling
doet.
Aantal pageviews
Hoeveel pagina’s zijn er bekeken
op jouw website/appicatie.
Offertes naar klanten
Je krijgt aanvragen via mail
binnen waar jij een antwoord op
stuurt in de vorm van een
offerte.
Klanten die vertrekken
(churn)
Hoeveel % van jouw klanten
hebben in een bepaalde periode
opgezegd en wensen niet langer
meer van jouw product of dienst
gebruik te maken.
Klanttevredenheid (NPS)
Net Promotor Score. Hoe erg
zou iemand het vinden als jouw
product of bedrijf morgen niet
meer zou bestaan?
Analytics |
Tijd op website
Stel dat dat 1 uur is, wat zegt jou
dat dan. Zegt dat iets over het
succes van jouw webwinkel? In
theorie zou jij een website
kunnen hebben waarbij tijd een
goede graadmeter zou zijn. Als
jij bijvoorbeeld betaald krijgt
voor elke minuut dat iemand op
jouw website site aanwezig is.
Aantal
nieuwsbriefinschrijvingen
Dit is een slechte metric. Het
zegt niets over de kwaliteit van
je leden of de waarde voor jouw
bedrijf. Het aantal zal
hoogstwaarschijnlijk alleen
maar groeien en je hebt geen
idee of ze hun emailadres
achtergelaten hebben en daarna
nooit meer iets met jouw merk
gedaan hebben.
Customer Lifetime Value
Voor veel bedrijven van
onschatbare waarde. In
combinatie met je churn en de
CLV kun je uitrekenen wat je
kwijt kunt zijn om 1 nieuwe klant
te krijgen. Niet altijd even
makkelijk te berekenen. In het
artikel is een voorbeeld gegeven
hoe je dit zou kunnen doen.
Aantal LinkedIn connecties
Een echte ego metric. Zegt niets
over succes of resultaat. Iemand
met 10.000 relaties op LinkedIn
kan ze allemaal gekocht hebben.
Kosten per acquisitie
Een mooie indicator die in heel
veel gevallen erg bruikbaar is.
Het geeft namelijk aan hoeveel
je gemiddeld gespendeerd hebt
per nieuwe klant. Stel dat dat
100 euro is, dan heb je dus 100
euro uitgegeven om 1 nieuwe
klant te krijgen.
Aantal levels uitgespeeld
Je wilt weten of het spel werkt
voor gamers. Als je in je data
ziet dat veel gamers niet verder
komen dan level 3. Dan is de
kans vrij groot dat ze niet nog
een keer terug gaan komen om
het nog een keer te spelen.
Persoonlijk zou ik ook nog
‘Aantal keer spel opgestart’ en
‘Level opnieuw geprobeerd’ er
bij pakken als je naar de
maandelijkse cijfers kijkt.
Analytics |
Herhalingsaankopen in
webwinkel
Dit is een goede indicator hoe
groot de retentie is. Dus hoe
graag komen mensen terug en
kopen nog een product in je
webwinkel. Heel erg waardevol.
Aantal pageviews
Ik zorg er voor dat jij 1M
pageviews krijgt op jouw
website. Jij weet alleen dat getal,
niks anders. Veranderd jouw
gedrag hierdoor? Behalve dat je
server die maand waarschijnlijk
al verschillende keren heeft
aangegeven het zwaar te
hebben of zelfs te crashen. Nee.
Pageviews alleen zegt niet zo
heel veel. Dit is een mooi
voorbeeld van een vanity metric.
Offertes naar klanten
Ik verstuur 20 offertes per week
naar klanten. Als dat getal 30
wordt. Wil dat ook automatisch
zeggen dat ik meer omzet of
klanten ga krijgen? Nee. Geen
goede metric.
Klanten die vertrekken
(churn)
Een waardevolle indicator. Niet
voor elke bedrijf en niet voor
elke fase van je bedrijf, maar
abonnementsdiensten willen dit
zo snel mogelijk weten.
Klanttevredenheid (NPS)
De Net Promotor Score is een
van de betere graadmeters van
klanttevredenheid. Onmisbaar
om te meten of mensen zonder
je product of merk kunnen.
Analytics |
Herhalingsaankopen in
webwinkel
Dit is een goede indicator hoe
groot de retentie is. Dus hoe
graag komen mensen terug en
kopen nog een product in je
webwinkel. Heel erg waardevol.
Aantal pageviews
Wanneer kan dit een
uitzondering zijn?
Offertes naar klanten
Ik verstuur 20 offertes per week
naar klanten. Als dat getal 30
wordt. Wil dat ook automatisch
zeggen dat ik meer omzet of
klanten ga krijgen? Nee. Geen
goede metric.
Klanten die vertrekken
(churn)
Een waardevolle indicator. Niet
voor elke bedrijf en niet voor
elke fase van je bedrijf, maar
abonnementsdiensten willen dit
zo snel mogelijk weten.
Klanttevredenheid (NPS)
De Net Promotor Score is een
van de betere graadmeters van
klanttevredenheid. Onmisbaar
om te meten of mensen zonder
je product of merk kunnen.
Analytics |
Analytics |
Jij bepaalt zelf welke
metric staat voor het
meest riskante deel
van je bedrijf
Analytics |
“Als je altijd leert van
wat je doet, maak je
nooit fouten.
Mike van Hoenselaar
Growth Hacker
Online Boswachters
Analytics |
‘analysis paralysis’
NFA #6
Analytics |
Focus!
1
@MikevHoenselaar
Analytics |
The One Metric
That Matters
OMTM
@MikevHoenselaar
55
Analytics |
4 redenen waarom
de One Metric Matters er toe doet
1. Je wordt verplicht om een lijn in het zand te zetten
2. Je krijgt de hele organisatie makkelijker op 1 lijn
3. Beantwoord meest belangrijke vraag die je jezelf stelt
4. Het inspireert een cultuur om te experimenten
Analytics |@MikevHoenselaar
De OMTM van YouTube?
Huh, meer dan 1?
Videos uploaded per minute
(bewijs dat er genoeg nieuwe
content geplaatst wordt)
Hours watched per day (per
user)
(bewijs dat er genoeg afzet is van
de inhoud)
Shares per video per day
(bewijs dat er genoeg engagement
is en dus views)
100M views (vanity)
(wanneer video 100M bekeken
wordt, record is 4 dagen voor Psy
met ‘Gentlemen’)
Analytics |@MikevHoenselaar
Onze OMTM?
450 escaperooms, 4.500 reviews
(in oktober was dit nog 400 en 3.500
reviews)
Gem. omzet per locatie
(Hoeveel geven ze gemiddeld uit
aan ons)
Unieke outclicks per dag
(Geven we genoeg waarde aan
escaperooms)
Reviews per gebruiker
(komen mensen terug)
Shares per listing
(Do people share their favorite
escaperoom)
Analytics |
Ja hoor!
Zie je dat het niet werkt?
Zoek of bepaal een andere.
En wat als de metric nog niet
bestaat? Kan dat?
@MikevHoenselaar
Analytics |
Wat als de waarde
stijgt of daalt?
Zorg dat je weet wat je gaat
doen bij een bepaalde waarde.
Maak een plan!
@MikevHoenselaar
Analytics |@MikevHoenselaar
Intelligence Events
“Verstuur notificatie als de
gemiddelde orderwaarde zakt
met 10% tov de week er voor.”
< 1 uur setup
Werkt standaard in Google
Analytics.
6 maanden nadat we dit
ingesteld hadden ging het af.
Ontwikkelaar had nieuwe versie
live gezet en de ‘kortingenbalk’
was zichtbaar in winkelwagen.
Oeps! :)
Analytics |
Rondvraag
Kun je voorbeelden noemen van momenten dat
je actie moet ondernemen?
Bij een webwinkel? Zoals Coolblue
Bij een softwarebedrijf? Zoals WhatsApp
Bij een iOS game? Zoals Angry Birds
Bij een user generated content website? Zoals YouTube
Bij een media site? Zoals nu.nl
Analytics |
Koken draait om
geduld. De juiste
momenten kiezen
om iets toe te
voegen, om iets af te
maken.
Anton Rinsema
Chefkok bij Knorr
“
Analytics |@MikevHoenselaar
5 fases
Empathy, Stickiness, Virality,
Revenue en Scale
6 verdienmodellen
E-commerce, 2 sided
marketplace, SaaS, Mobile
app, User-gen content en
Media
Analytics |@MikevHoenselaar
Empathy
Er is een behoefte/probleem
Stickiness
Nog geen klanten, focus op retentie
Virality
Focus op acquisitie en vullen trechter
Revenue
Omzetoptimalisatie
Scale
Schaalbaarheid verdienmodel
@MikevHoenselaar
Analytics |
Where to
start?
It depends :)
Wat beweegt jouw bedrijf, wat is
jouw zuurstof?
Wie is jouw klant?
Wat willen jouw klanten bereiken
met jouw product?
Wat zou jij willen leren?
Neem die eerste stap en start
met meten!
@MikevHoenselaar
Analytics |
Oefening
OMTM
6 groepjes.
Kies bestaand bedrijf.
Een van de 6 verdienmodellen.
Vul voor elke fase de OMTM
voor dat bedrijf in.
(20 minuten, daarna
gezamenlijk bespreken)
Een webwinkel? Bijv. Coolblue
Een softwarebedrijf (SaaS)? Bijv.
WhatsApp of Apple Match
Een iOS game? Bijv. Angry Birds
Een user generated content? Bijv.
Zoals YouTube
Een media site? Bijv. nu.nl
Bedrijf
(e-commerce)
Empathy Stickiness
Virality Revenue Scale
Einde deel 1
Als het goed is, is het nu ~ 10:30
Pauze
Over 10 minuten starten we weer
Analytics
(part II)
Startup School
Analytics |
Oefening (15 minuten)
OMTM van jullie
stagebedrijven
Jouw stagebedrijf Empathy Stickiness
Virality Revenue Scale
Analytics |
“Lean Startup helpt
bij het structureren
en identificeren van
de meest riskante
delen van je bedrijf
Eric Ries
Auteur Lean Startup
@MikevHoenselaar
Analytics |
De basis van
Lean is iteratie
Hier gaat het
vaak mis
@MikevHoenselaar
Analytics |
Rol van metrics in de Lean Analytics Cycle
Op te delen in 4 stappen
@MikevHoenselaar
Hier gaat het
vaak mis
Stap 1: Wat wil
je leren?
Als eerste: Op WIE richt je je?
Je moet eerst bepalen wie je wilt bereiken.
Geslacht, woonplaats, werk, interesses.
(Beste optie hiervoor is op dit moment
Facebook Ads)
Als tweede: WAT wil je van die groep?
Is de actie duidelijk, is hetgeen je vraagt al
bekend bij ze?
Als derde: WAAROM zouden ze dit doen?
Wil je dat ze persoonlijke gegevens achter
laten of niet? Wat heb je per se nodig?
Vertrouwen ze je genoeg om die gegevens
met je te delen? Maar vooral whats in it for
them? Waardeproposities testen is hier
topvoorbeeld van!
!
Analytics |
E-mailadres
achterlaten
versus
Telefoonnummer
Stap 2. Bepaal je
(meest
risicovolle)
hypothese
● Een conversieratio dat beter zou
moeten kunnen
● Meer mensen die inschrijven voor je
nieuwsbrief
● Het aantal shares verbeteren van je
content
● Waarom mensen opzeggen aan het
eind van de maand
● Dus ook het verhogen van het aantal
doordeweekse boekingen voor je
escaperoom
● Offline kan het natuurlijk ook zijn dat
je meer mensen in je restaurant wil
Analytics |
Wat heeft meeste prio?
Laagdrempelige manier om te bepalen wat voor
experiment/kanaal je als eerste op pakt.
@MikevHoenselaar
David Arnoux
Growth Tribe
B.R.A.S.S
Knipper
Relevantie
Beschikbaarheid
Schaalbaarheid
Score
Step 3. Bouwen
en uitvoeren
van het
experiment
● Een marketingcampagne
● Redesign van een (mobiele) applicatie
● Verandering in prijsstructuur
● Implementeren van verzendkosten in
aankopen
● Het aanbieden van een extra
betaalmethode
● Tekst in buttons anders maken
● Nieuwe functionaliteiten testen
Op basis hiervan bepaal je met of zonder
data hoe je dit kunt gaan testen.
Analytics |
Onderzoek doen?
Je zult van je stoel af moeten en met
mensen gaan praten.
Waar vind je
de juiste bezoekers?
http://vruc.ht/waldo
Beste manier
om Waldo te
vinden?
Analytics |
Onmisbaar leesvoer!
@MikevHoenselaar
Stap 4.
Analyseer data
en bepaal
vervolgacties
1. Experiment geslaagd!
Trek champagne open, vier het en start met
het vinden van een nieuwe indicator dat er
het meeste toe doet.
2. Experiment gefaald?
Kijk opnieuw naar je hypothese. Was deze
wel reëel. Ook al is iets niet gelukt, je leert
ALTIJD!
3. Deels geslaagd, er is wel iets
noemenswaardig gebeurd
Doe een ander experiment op basis van
learnings, hypothese staat nog steeds.
Analytics |
Welk kanaal levert het meeste op?
E-mail hoogste conversieratio
Acquisitie → Alle verkeer → Kanalen
@MikevHoenselaar
Analytics |@MikevHoenselaar
5 fases
Empathy, Stickiness, Virality,
Revenue en Scale
Empathy
Ga kijken of anderen jou geloven.
Kan het iemand wat schelen?
159@MikevHoenselaar
@MikevHoenselaar
Test waardepropositie
“Can we get people to click on a
FB ad and test what is the
biggest pain for our target
audience?”
14 ads in 1 ad groep
1 week testen
Geen echte landingspagina
Focus op CTR
< 250 euro FB kosten
We vonden eerste aanleiding
voor werkende propositie.
!
FB kiest
winnaar na
~ 48 uur
@MikevHoenselaar
@MikevHoenselaar
Test waardepropositie
“How do people perceive the
purpose of our landing page
design?”
1 plaatje
5 seconden test
1 dag testen
We zagen dat mensen de
propositie niet begrepen. We
hebben aanpassing aan plaatje
gemaakt en men begreep het nu
wel.
Kosten? 50 euro (25 euro per test met ieder 50 antwoorden)
Stickiness
Er zijn mensen die je geloven, maar je wilt dat ze
terug blijven komen.
203@MikevHoenselaar
Belangrijkste landingspagina’s
Belangrijkste Exit pagina’s
Pagina’s met meeste verkeer
Duurste pagina’s
Identify your most important pages
@MikevHoenselaar
P.I.E.S
@MikevHoenselaar
Bekijk 30 videos en krijg zo je hypothese voor
verbetering!
@MikevHoenselaar
Virality
Anderen overtuigen anderen van jouw bedrijf en
kun jij believers nogmaals overtuigen?
227
@MikevHoenselaar
Wanneer was de laatste keer dat
je iemand Dropbox aanraadde?
(Ik ben een vaste betalende gebruiker,
maar heb al jaren niemand meer aangeraden)
@MikevHoenselaar
Gebeurd
maar
tijdelijk
Viral coëfficient
Aantal nieuwe klanten dat elke
bestaande klant kan laten
converteren.
@MikevHoenselaar
invitation rate
(invites sent / users)
*
acceptance rate
(signups / invites)
Viral coëfficient
@MikevHoenselaar
Klanten
Tijd
invitation rate
(invites sent / users)
*
acceptance rate
(signups / invites)
Viral coëfficient
@MikevHoenselaar
1250 gebruikers die 2000 invites versturen
Invitation rate = 1.6
Van deze 2000 mensen accepteren 580
mensen de uitnodiging en registreren (signup)
acceptance rate = 0.29 (29%)
VC = 1.6 * 0.29 = 0.464
Lange weg te gaan :)
Image: http://www.slideshare.net/timhomuth/think-like-a-growth-hacker
@MikevHoenselaar
Revenue
Je hebt klanten die betalen, maar rendement per
klant is belangrijk geworden voor jouw dienst of
product.
@MikevHoenselaar
241
25%
25 of 100 people churn per month
Customer lifetime is 4 months
(100/25 = 4)
CLV = 20 * 4 = € 80
max CAC = 80 / 3 = € 26,50
10%
10 of 100 people churn per month
Customer lifetime is 10 months
(100/10 = 10)
CLV = 20 * 10 = € 200
max CAC = 200 / 3 = € 66,50
2%
2 of 100 people churn per month
Customer lifetime is 50 months
(100/2 = 50)
CLV = 20 * 50 = € 1000
max CAC = 1000 / 3 = € 333
Wat verdien je per klant gemiddeld per maand? € 20
Veelgebruikte regel voor maximale CAC is ⅓ van hun CLV (is jouw keus uiteindelijk)
CLV and CAC
@MikevHoenselaar
Geef € 263,25 uit en als je 3
conversies hebt dan is je CAC hier €
87,75.
(Zie je de € 0?!)
@MikevHoenselaar
Meer Dropbox lessen van
Drew Houston (CEO)?
http://vruc.ht/dropboxll
@MikevHoenselaar
Scale
Je hebt maar 1 doel, de wereld veroveren!
255@MikevHoenselaar
Analytics |
Hier zit het echte
Growth Hacken
Veel denkwijzes en technieken kunnen al
eerder toegepast worden tijdens validatie.
@MikevHoenselaar
Nederlands Growth Hacking platform
growthhacks.nu (lancering medio maart)
petithacks.com
growthhackers.com
inbound.org
quicksprout.com
growthhack.com
neilpatel.com
Wekelijks
nieuwe
growth hacksInspiratie
@MikevHoenselaar
Hoe maak je
dit allemaal
meetbaar?
Dat leer je in de volgende
sessie over Google Analytics!
@MikevHoenselaar
Analytics |
Programma Analytics
o.a.
UA code implementeren in landingspagina en testen
Hoe werken segmenten in Google Analytics
Meer onmisbare rapporten in Google Analytics
Via filters en segmenten bots uitsluiten
Krijg superinzichten dmv E-commerce tracking
Behavior flow rapporten en attributie sexy gemaakt
Event Tracking in Google Analytics
Einde deel 2
Eet smakelijk zometeen!
Tot Google Analytics!
The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017

Más contenido relacionado

La actualidad más candente

Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, juni 2017)
Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, juni 2017)Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, juni 2017)
Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, juni 2017)Online Boswachters
 
Deep dive Google Analytics Part 2 mei 2020
Deep dive Google Analytics Part 2 mei 2020Deep dive Google Analytics Part 2 mei 2020
Deep dive Google Analytics Part 2 mei 2020➚ Mike van Hoenselaar
 
Deep Dive Google Analytics April 2017
Deep Dive Google Analytics April 2017Deep Dive Google Analytics April 2017
Deep Dive Google Analytics April 2017Online Boswachters
 
Deep dive Google Tag Manager December 2019)
Deep dive Google Tag Manager December 2019)Deep dive Google Tag Manager December 2019)
Deep dive Google Tag Manager December 2019)➚ Mike van Hoenselaar
 
Masterclass Google Analytics USG People door Mike van Hoenselaar
Masterclass Google Analytics USG People door Mike van HoenselaarMasterclass Google Analytics USG People door Mike van Hoenselaar
Masterclass Google Analytics USG People door Mike van Hoenselaar➚ Mike van Hoenselaar
 
The talent institute Deep dive google analytics December 2020
The talent institute  Deep dive google analytics December 2020The talent institute  Deep dive google analytics December 2020
The talent institute Deep dive google analytics December 2020➚ Mike van Hoenselaar
 
Upstarter | Deep dive into Google Analytics (mike van hoenselaar)
Upstarter  |  Deep dive into Google Analytics (mike van hoenselaar)Upstarter  |  Deep dive into Google Analytics (mike van hoenselaar)
Upstarter | Deep dive into Google Analytics (mike van hoenselaar)➚ Mike van Hoenselaar
 
Deep Dive Google Analytics (met 5 opdrachten)
Deep Dive Google Analytics (met 5 opdrachten)Deep Dive Google Analytics (met 5 opdrachten)
Deep Dive Google Analytics (met 5 opdrachten)➚ Mike van Hoenselaar
 
Deep Dive Google Analytics part 2 Mike van Hoenselaar
Deep Dive Google Analytics part 2 Mike van HoenselaarDeep Dive Google Analytics part 2 Mike van Hoenselaar
Deep Dive Google Analytics part 2 Mike van Hoenselaar➚ Mike van Hoenselaar
 
Deep Dive into Google Analytics (mike van hoenselaar, juni 2016)
Deep Dive into Google Analytics (mike van hoenselaar, juni 2016)Deep Dive into Google Analytics (mike van hoenselaar, juni 2016)
Deep Dive into Google Analytics (mike van hoenselaar, juni 2016)➚ Mike van Hoenselaar
 
Onmisbare tips voor jouw Customer Experience door middel van Lean Analytics |...
Onmisbare tips voor jouw Customer Experience door middel van Lean Analytics |...Onmisbare tips voor jouw Customer Experience door middel van Lean Analytics |...
Onmisbare tips voor jouw Customer Experience door middel van Lean Analytics |...Online Boswachters
 
21 must haves om meer resultaat te halen uit Google Analytics
21 must haves om meer resultaat te halen uit Google Analytics 21 must haves om meer resultaat te halen uit Google Analytics
21 must haves om meer resultaat te halen uit Google Analytics Online Boswachters
 
De rol van Lean Analytics in je omnichannel strategie | Webwinkel Vakdagen
De rol van Lean Analytics in je omnichannel strategie | Webwinkel VakdagenDe rol van Lean Analytics in je omnichannel strategie | Webwinkel Vakdagen
De rol van Lean Analytics in je omnichannel strategie | Webwinkel VakdagenOnline Boswachters
 
Analytics (Mike van Hoenselaar, Online Boswachters) | Startup School Amsterda...
Analytics (Mike van Hoenselaar, Online Boswachters) | Startup School Amsterda...Analytics (Mike van Hoenselaar, Online Boswachters) | Startup School Amsterda...
Analytics (Mike van Hoenselaar, Online Boswachters) | Startup School Amsterda...Online Boswachters
 
Google Analytics en Google Tag Manager Masterclass | (Mike van Hoenselaar)
Google Analytics en Google Tag Manager Masterclass | (Mike van Hoenselaar)Google Analytics en Google Tag Manager Masterclass | (Mike van Hoenselaar)
Google Analytics en Google Tag Manager Masterclass | (Mike van Hoenselaar)Online Boswachters
 
Training Analytics 2017 - basics and importance of metrics
Training Analytics 2017 - basics and importance of metricsTraining Analytics 2017 - basics and importance of metrics
Training Analytics 2017 - basics and importance of metrics➚ Mike van Hoenselaar
 
Marketing and Digital Analytics door Mike van Hoenselaar bi The talent institute
Marketing and Digital Analytics door Mike van Hoenselaar bi The talent instituteMarketing and Digital Analytics door Mike van Hoenselaar bi The talent institute
Marketing and Digital Analytics door Mike van Hoenselaar bi The talent instituteOnline Boswachters
 

La actualidad más candente (20)

Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, juni 2017)
Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, juni 2017)Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, juni 2017)
Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, juni 2017)
 
Deep dive Google Analytics Part 2 mei 2020
Deep dive Google Analytics Part 2 mei 2020Deep dive Google Analytics Part 2 mei 2020
Deep dive Google Analytics Part 2 mei 2020
 
Deep Dive Google Analytics April 2017
Deep Dive Google Analytics April 2017Deep Dive Google Analytics April 2017
Deep Dive Google Analytics April 2017
 
Deep dive Google Tag Manager December 2019)
Deep dive Google Tag Manager December 2019)Deep dive Google Tag Manager December 2019)
Deep dive Google Tag Manager December 2019)
 
Masterclass Google Analytics USG People door Mike van Hoenselaar
Masterclass Google Analytics USG People door Mike van HoenselaarMasterclass Google Analytics USG People door Mike van Hoenselaar
Masterclass Google Analytics USG People door Mike van Hoenselaar
 
The talent institute Deep dive google analytics December 2020
The talent institute  Deep dive google analytics December 2020The talent institute  Deep dive google analytics December 2020
The talent institute Deep dive google analytics December 2020
 
Upstarter | Deep dive into Google Analytics (mike van hoenselaar)
Upstarter  |  Deep dive into Google Analytics (mike van hoenselaar)Upstarter  |  Deep dive into Google Analytics (mike van hoenselaar)
Upstarter | Deep dive into Google Analytics (mike van hoenselaar)
 
Deep Dive Google Analytics
Deep Dive Google AnalyticsDeep Dive Google Analytics
Deep Dive Google Analytics
 
Deep dive Google Tag Manager
Deep dive Google Tag ManagerDeep dive Google Tag Manager
Deep dive Google Tag Manager
 
Deep Dive Google Analytics (met 5 opdrachten)
Deep Dive Google Analytics (met 5 opdrachten)Deep Dive Google Analytics (met 5 opdrachten)
Deep Dive Google Analytics (met 5 opdrachten)
 
Deep Dive Google Analytics part 2 Mike van Hoenselaar
Deep Dive Google Analytics part 2 Mike van HoenselaarDeep Dive Google Analytics part 2 Mike van Hoenselaar
Deep Dive Google Analytics part 2 Mike van Hoenselaar
 
Deep Dive into Google Analytics (mike van hoenselaar, juni 2016)
Deep Dive into Google Analytics (mike van hoenselaar, juni 2016)Deep Dive into Google Analytics (mike van hoenselaar, juni 2016)
Deep Dive into Google Analytics (mike van hoenselaar, juni 2016)
 
Deep Dive Google Analytics
Deep Dive Google Analytics Deep Dive Google Analytics
Deep Dive Google Analytics
 
Onmisbare tips voor jouw Customer Experience door middel van Lean Analytics |...
Onmisbare tips voor jouw Customer Experience door middel van Lean Analytics |...Onmisbare tips voor jouw Customer Experience door middel van Lean Analytics |...
Onmisbare tips voor jouw Customer Experience door middel van Lean Analytics |...
 
21 must haves om meer resultaat te halen uit Google Analytics
21 must haves om meer resultaat te halen uit Google Analytics 21 must haves om meer resultaat te halen uit Google Analytics
21 must haves om meer resultaat te halen uit Google Analytics
 
De rol van Lean Analytics in je omnichannel strategie | Webwinkel Vakdagen
De rol van Lean Analytics in je omnichannel strategie | Webwinkel VakdagenDe rol van Lean Analytics in je omnichannel strategie | Webwinkel Vakdagen
De rol van Lean Analytics in je omnichannel strategie | Webwinkel Vakdagen
 
Analytics (Mike van Hoenselaar, Online Boswachters) | Startup School Amsterda...
Analytics (Mike van Hoenselaar, Online Boswachters) | Startup School Amsterda...Analytics (Mike van Hoenselaar, Online Boswachters) | Startup School Amsterda...
Analytics (Mike van Hoenselaar, Online Boswachters) | Startup School Amsterda...
 
Google Analytics en Google Tag Manager Masterclass | (Mike van Hoenselaar)
Google Analytics en Google Tag Manager Masterclass | (Mike van Hoenselaar)Google Analytics en Google Tag Manager Masterclass | (Mike van Hoenselaar)
Google Analytics en Google Tag Manager Masterclass | (Mike van Hoenselaar)
 
Training Analytics 2017 - basics and importance of metrics
Training Analytics 2017 - basics and importance of metricsTraining Analytics 2017 - basics and importance of metrics
Training Analytics 2017 - basics and importance of metrics
 
Marketing and Digital Analytics door Mike van Hoenselaar bi The talent institute
Marketing and Digital Analytics door Mike van Hoenselaar bi The talent instituteMarketing and Digital Analytics door Mike van Hoenselaar bi The talent institute
Marketing and Digital Analytics door Mike van Hoenselaar bi The talent institute
 

Destacado

Google Analytics workshop (april 2016, The Talent Institute)
Google Analytics workshop (april 2016, The Talent Institute)Google Analytics workshop (april 2016, The Talent Institute)
Google Analytics workshop (april 2016, The Talent Institute)Online Boswachters
 
Hidden Secrets of Google Analytics - Do Good Data 2015
Hidden Secrets of Google Analytics - Do Good Data  2015Hidden Secrets of Google Analytics - Do Good Data  2015
Hidden Secrets of Google Analytics - Do Good Data 2015Devon Smith
 
How to trive as an early stage startup by using the right metrics
How to trive as an early stage startup by using the right metricsHow to trive as an early stage startup by using the right metrics
How to trive as an early stage startup by using the right metrics➚ Mike van Hoenselaar
 
Google Analytics: Introduction & User Training
Google Analytics: Introduction & User TrainingGoogle Analytics: Introduction & User Training
Google Analytics: Introduction & User TrainingMatt Trimmer
 
A slack tutorial 2017 melvinreceno themagnificent
A slack tutorial 2017 melvinreceno themagnificentA slack tutorial 2017 melvinreceno themagnificent
A slack tutorial 2017 melvinreceno themagnificentMelvin Receno
 
Hidden Secrets of Google Analytics
Hidden Secrets of Google AnalyticsHidden Secrets of Google Analytics
Hidden Secrets of Google AnalyticsDevon Smith
 
A tutorial on Google Analytics 2017 melvinreceno the magnificent
A tutorial on Google Analytics 2017 melvinreceno the magnificentA tutorial on Google Analytics 2017 melvinreceno the magnificent
A tutorial on Google Analytics 2017 melvinreceno the magnificentMelvin Receno
 
Google Analytics 101 for Business - How to Get Started With Google Analytics
Google Analytics 101 for Business - How to Get Started With Google AnalyticsGoogle Analytics 101 for Business - How to Get Started With Google Analytics
Google Analytics 101 for Business - How to Get Started With Google AnalyticsJeff Sauer
 
Facebook ads tutorial 2017 melvinreceno themagnificentpm
Facebook ads tutorial 2017 melvinreceno themagnificentpmFacebook ads tutorial 2017 melvinreceno themagnificentpm
Facebook ads tutorial 2017 melvinreceno themagnificentpmMelvin Receno
 

Destacado (10)

Google Analytics workshop (april 2016, The Talent Institute)
Google Analytics workshop (april 2016, The Talent Institute)Google Analytics workshop (april 2016, The Talent Institute)
Google Analytics workshop (april 2016, The Talent Institute)
 
Hidden Secrets of Google Analytics - Do Good Data 2015
Hidden Secrets of Google Analytics - Do Good Data  2015Hidden Secrets of Google Analytics - Do Good Data  2015
Hidden Secrets of Google Analytics - Do Good Data 2015
 
How to trive as an early stage startup by using the right metrics
How to trive as an early stage startup by using the right metricsHow to trive as an early stage startup by using the right metrics
How to trive as an early stage startup by using the right metrics
 
Google Analytics: Introduction & User Training
Google Analytics: Introduction & User TrainingGoogle Analytics: Introduction & User Training
Google Analytics: Introduction & User Training
 
A slack tutorial 2017 melvinreceno themagnificent
A slack tutorial 2017 melvinreceno themagnificentA slack tutorial 2017 melvinreceno themagnificent
A slack tutorial 2017 melvinreceno themagnificent
 
Hidden Secrets of Google Analytics
Hidden Secrets of Google AnalyticsHidden Secrets of Google Analytics
Hidden Secrets of Google Analytics
 
A tutorial on Google Analytics 2017 melvinreceno the magnificent
A tutorial on Google Analytics 2017 melvinreceno the magnificentA tutorial on Google Analytics 2017 melvinreceno the magnificent
A tutorial on Google Analytics 2017 melvinreceno the magnificent
 
Apple - Consumer Behaviour
Apple - Consumer BehaviourApple - Consumer Behaviour
Apple - Consumer Behaviour
 
Google Analytics 101 for Business - How to Get Started With Google Analytics
Google Analytics 101 for Business - How to Get Started With Google AnalyticsGoogle Analytics 101 for Business - How to Get Started With Google Analytics
Google Analytics 101 for Business - How to Get Started With Google Analytics
 
Facebook ads tutorial 2017 melvinreceno themagnificentpm
Facebook ads tutorial 2017 melvinreceno themagnificentpmFacebook ads tutorial 2017 melvinreceno themagnificentpm
Facebook ads tutorial 2017 melvinreceno themagnificentpm
 

Similar a The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017

Analytics Fundamentals The Talent Institute
Analytics Fundamentals The Talent InstituteAnalytics Fundamentals The Talent Institute
Analytics Fundamentals The Talent InstituteOnline Boswachters
 
Marketing Analytics BSSA (Metrics, Google Analytics)
Marketing Analytics BSSA (Metrics, Google Analytics)Marketing Analytics BSSA (Metrics, Google Analytics)
Marketing Analytics BSSA (Metrics, Google Analytics)Online Boswachters
 
Introduction to Metrics (Mike van Hoenselaar) Februari 2019
Introduction to Metrics (Mike van Hoenselaar) Februari 2019Introduction to Metrics (Mike van Hoenselaar) Februari 2019
Introduction to Metrics (Mike van Hoenselaar) Februari 2019➚ Mike van Hoenselaar
 
Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation
Analytics, The Talent Institute Digital Content CreationAnalytics, The Talent Institute Digital Content Creation
Analytics, The Talent Institute Digital Content CreationOnline Boswachters
 
Introduction to metrics The Talent Institute
Introduction to metrics The Talent InstituteIntroduction to metrics The Talent Institute
Introduction to metrics The Talent Institute➚ Mike van Hoenselaar
 
Digitaal Willen We Allemaal
Digitaal Willen We AllemaalDigitaal Willen We Allemaal
Digitaal Willen We AllemaalZagatoNL
 
Marcom2014 masterclass B2B, digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sal...
Marcom2014 masterclass B2B, digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sal...Marcom2014 masterclass B2B, digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sal...
Marcom2014 masterclass B2B, digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sal...dutchmarq
 
MARCOM2014, masterclass | digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sales...
MARCOM2014, masterclass | digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sales...MARCOM2014, masterclass | digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sales...
MARCOM2014, masterclass | digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sales...Paul Hassels Mönning
 
20210302 Google Analytics - Deel 2
20210302 Google Analytics - Deel 220210302 Google Analytics - Deel 2
20210302 Google Analytics - Deel 2I Like Media
 
Wa college kwantitatief 21052010
Wa college kwantitatief 21052010Wa college kwantitatief 21052010
Wa college kwantitatief 21052010Igor ter Halle
 
Hoe AI de candidate experience gaat transformeren
Hoe AI de candidate experience gaat transformerenHoe AI de candidate experience gaat transformeren
Hoe AI de candidate experience gaat transformerenOnRecruit
 
ABC of AB-testing @ArteveldehsGent November 2013
ABC of AB-testing @ArteveldehsGent November 2013ABC of AB-testing @ArteveldehsGent November 2013
ABC of AB-testing @ArteveldehsGent November 2013Bert Schouppe
 
Online is meer - Presentatie Revalidatie Nederland
Online is meer  - Presentatie Revalidatie NederlandOnline is meer  - Presentatie Revalidatie Nederland
Online is meer - Presentatie Revalidatie NederlandMartijn Hulst
 
What's Up?! with Data Intelligence - 11 september 2014 - Michel Vennema - Big...
What's Up?! with Data Intelligence - 11 september 2014 - Michel Vennema - Big...What's Up?! with Data Intelligence - 11 september 2014 - Michel Vennema - Big...
What's Up?! with Data Intelligence - 11 september 2014 - Michel Vennema - Big...United
 
Google analytics: Measuring what matters
Google analytics: Measuring what mattersGoogle analytics: Measuring what matters
Google analytics: Measuring what mattersDavy Tollenaere
 
Workshop analytics, adwords en social media
Workshop analytics, adwords en social mediaWorkshop analytics, adwords en social media
Workshop analytics, adwords en social mediaDoors International
 
Web analytics en conversie optimalisatie_TCD 2010
Web analytics en conversie optimalisatie_TCD 2010Web analytics en conversie optimalisatie_TCD 2010
Web analytics en conversie optimalisatie_TCD 2010Netprofiler
 
Internetmarketing Compleet.Nl Introductie
Internetmarketing Compleet.Nl IntroductieInternetmarketing Compleet.Nl Introductie
Internetmarketing Compleet.Nl IntroductieistruXure
 

Similar a The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017 (20)

Analytics Fundamentals The Talent Institute
Analytics Fundamentals The Talent InstituteAnalytics Fundamentals The Talent Institute
Analytics Fundamentals The Talent Institute
 
Marketing Analytics BSSA (Metrics, Google Analytics)
Marketing Analytics BSSA (Metrics, Google Analytics)Marketing Analytics BSSA (Metrics, Google Analytics)
Marketing Analytics BSSA (Metrics, Google Analytics)
 
Introduction to Metrics (Mike van Hoenselaar) Februari 2019
Introduction to Metrics (Mike van Hoenselaar) Februari 2019Introduction to Metrics (Mike van Hoenselaar) Februari 2019
Introduction to Metrics (Mike van Hoenselaar) Februari 2019
 
Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation
Analytics, The Talent Institute Digital Content CreationAnalytics, The Talent Institute Digital Content Creation
Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation
 
Introduction to metrics The Talent Institute
Introduction to metrics The Talent InstituteIntroduction to metrics The Talent Institute
Introduction to metrics The Talent Institute
 
Rapport Webanalytics
Rapport WebanalyticsRapport Webanalytics
Rapport Webanalytics
 
Checkit - Digitaal Willen We Allemaal
Checkit - Digitaal Willen We AllemaalCheckit - Digitaal Willen We Allemaal
Checkit - Digitaal Willen We Allemaal
 
Digitaal Willen We Allemaal
Digitaal Willen We AllemaalDigitaal Willen We Allemaal
Digitaal Willen We Allemaal
 
Marcom2014 masterclass B2B, digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sal...
Marcom2014 masterclass B2B, digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sal...Marcom2014 masterclass B2B, digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sal...
Marcom2014 masterclass B2B, digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sal...
 
MARCOM2014, masterclass | digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sales...
MARCOM2014, masterclass | digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sales...MARCOM2014, masterclass | digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sales...
MARCOM2014, masterclass | digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sales...
 
20210302 Google Analytics - Deel 2
20210302 Google Analytics - Deel 220210302 Google Analytics - Deel 2
20210302 Google Analytics - Deel 2
 
Wa college kwantitatief 21052010
Wa college kwantitatief 21052010Wa college kwantitatief 21052010
Wa college kwantitatief 21052010
 
Hoe AI de candidate experience gaat transformeren
Hoe AI de candidate experience gaat transformerenHoe AI de candidate experience gaat transformeren
Hoe AI de candidate experience gaat transformeren
 
ABC of AB-testing @ArteveldehsGent November 2013
ABC of AB-testing @ArteveldehsGent November 2013ABC of AB-testing @ArteveldehsGent November 2013
ABC of AB-testing @ArteveldehsGent November 2013
 
Online is meer - Presentatie Revalidatie Nederland
Online is meer  - Presentatie Revalidatie NederlandOnline is meer  - Presentatie Revalidatie Nederland
Online is meer - Presentatie Revalidatie Nederland
 
What's Up?! with Data Intelligence - 11 september 2014 - Michel Vennema - Big...
What's Up?! with Data Intelligence - 11 september 2014 - Michel Vennema - Big...What's Up?! with Data Intelligence - 11 september 2014 - Michel Vennema - Big...
What's Up?! with Data Intelligence - 11 september 2014 - Michel Vennema - Big...
 
Google analytics: Measuring what matters
Google analytics: Measuring what mattersGoogle analytics: Measuring what matters
Google analytics: Measuring what matters
 
Workshop analytics, adwords en social media
Workshop analytics, adwords en social mediaWorkshop analytics, adwords en social media
Workshop analytics, adwords en social media
 
Web analytics en conversie optimalisatie_TCD 2010
Web analytics en conversie optimalisatie_TCD 2010Web analytics en conversie optimalisatie_TCD 2010
Web analytics en conversie optimalisatie_TCD 2010
 
Internetmarketing Compleet.Nl Introductie
Internetmarketing Compleet.Nl IntroductieInternetmarketing Compleet.Nl Introductie
Internetmarketing Compleet.Nl Introductie
 

Más de ➚ Mike van Hoenselaar

Grow your escape room into a profitable bussiness
Grow your escape room into a profitable bussinessGrow your escape room into a profitable bussiness
Grow your escape room into a profitable bussiness➚ Mike van Hoenselaar
 
Practical Google Tag Manager training by Mike van Hoenselaar
Practical Google Tag Manager training by Mike van HoenselaarPractical Google Tag Manager training by Mike van Hoenselaar
Practical Google Tag Manager training by Mike van Hoenselaar➚ Mike van Hoenselaar
 
Deep dive google analytics part 2 january 2019
Deep dive google analytics part 2 january 2019Deep dive google analytics part 2 january 2019
Deep dive google analytics part 2 january 2019➚ Mike van Hoenselaar
 
Deep dive google analytics part 2 (mike van hoenselaar
Deep dive google analytics part 2 (mike van hoenselaarDeep dive google analytics part 2 (mike van hoenselaar
Deep dive google analytics part 2 (mike van hoenselaar➚ Mike van Hoenselaar
 
Leer Google Tag Manager in deze masterclass (10 praktische opdrachten)
Leer Google Tag Manager in deze masterclass (10 praktische opdrachten)Leer Google Tag Manager in deze masterclass (10 praktische opdrachten)
Leer Google Tag Manager in deze masterclass (10 praktische opdrachten)➚ Mike van Hoenselaar
 
33 keys for unlocking Escape Rooms for large groups
33 keys for unlocking Escape Rooms for large groups33 keys for unlocking Escape Rooms for large groups
33 keys for unlocking Escape Rooms for large groups➚ Mike van Hoenselaar
 
Leer Google Tag Manager middels deze 10 handige stap voor stap opdrachten
Leer Google Tag Manager middels deze 10 handige stap voor stap opdrachtenLeer Google Tag Manager middels deze 10 handige stap voor stap opdrachten
Leer Google Tag Manager middels deze 10 handige stap voor stap opdrachten➚ Mike van Hoenselaar
 
Deep Dive Google Analytics part 2 for The Talent Institute
Deep Dive Google Analytics part 2 for The Talent Institute Deep Dive Google Analytics part 2 for The Talent Institute
Deep Dive Google Analytics part 2 for The Talent Institute ➚ Mike van Hoenselaar
 
Deep Dive Google Tag Manager (leer handig de basis van deze tag manager)
Deep Dive Google Tag Manager (leer handig de basis van deze tag manager)Deep Dive Google Tag Manager (leer handig de basis van deze tag manager)
Deep Dive Google Tag Manager (leer handig de basis van deze tag manager)➚ Mike van Hoenselaar
 

Más de ➚ Mike van Hoenselaar (12)

Deep dive Google Analytics part 2
Deep dive Google Analytics part 2Deep dive Google Analytics part 2
Deep dive Google Analytics part 2
 
Grow your escape room into a profitable bussiness
Grow your escape room into a profitable bussinessGrow your escape room into a profitable bussiness
Grow your escape room into a profitable bussiness
 
Practical Google Tag Manager training by Mike van Hoenselaar
Practical Google Tag Manager training by Mike van HoenselaarPractical Google Tag Manager training by Mike van Hoenselaar
Practical Google Tag Manager training by Mike van Hoenselaar
 
Deep dive google analytics part 2 january 2019
Deep dive google analytics part 2 january 2019Deep dive google analytics part 2 january 2019
Deep dive google analytics part 2 january 2019
 
Deep dive google analytics part 2 (mike van hoenselaar
Deep dive google analytics part 2 (mike van hoenselaarDeep dive google analytics part 2 (mike van hoenselaar
Deep dive google analytics part 2 (mike van hoenselaar
 
Leer Google Tag Manager in deze masterclass (10 praktische opdrachten)
Leer Google Tag Manager in deze masterclass (10 praktische opdrachten)Leer Google Tag Manager in deze masterclass (10 praktische opdrachten)
Leer Google Tag Manager in deze masterclass (10 praktische opdrachten)
 
33 keys for unlocking Escape Rooms for large groups
33 keys for unlocking Escape Rooms for large groups33 keys for unlocking Escape Rooms for large groups
33 keys for unlocking Escape Rooms for large groups
 
Deep dive Google Analytics part 2
Deep dive Google Analytics part 2Deep dive Google Analytics part 2
Deep dive Google Analytics part 2
 
Leer Google Tag Manager middels deze 10 handige stap voor stap opdrachten
Leer Google Tag Manager middels deze 10 handige stap voor stap opdrachtenLeer Google Tag Manager middels deze 10 handige stap voor stap opdrachten
Leer Google Tag Manager middels deze 10 handige stap voor stap opdrachten
 
Deep Dive Google Analytics part 2 for The Talent Institute
Deep Dive Google Analytics part 2 for The Talent Institute Deep Dive Google Analytics part 2 for The Talent Institute
Deep Dive Google Analytics part 2 for The Talent Institute
 
Google Tag Manager Deep Dive
Google Tag Manager Deep DiveGoogle Tag Manager Deep Dive
Google Tag Manager Deep Dive
 
Deep Dive Google Tag Manager (leer handig de basis van deze tag manager)
Deep Dive Google Tag Manager (leer handig de basis van deze tag manager)Deep Dive Google Tag Manager (leer handig de basis van deze tag manager)
Deep Dive Google Tag Manager (leer handig de basis van deze tag manager)
 

The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017

  • 2.
  • 4. Directeur / Growth Hacker 8 jaar Directeur 2,5 jaar Growth Coach / Growth Hacker 2 jaar Auteur 5 jaar Organisator 1,5 jaar @MikevHoenselaar Mentor 1,5 jaar Docent 2 jaar
  • 6. Vind alles terug op http://vruc.ht/ss17analyticsjan @MikevHoenselaar
  • 7.
  • 8. Analytics | “Jouw bedrijf is als een plant; zonder zon, de aarde en genoeg liefde valt er niets te groeien. Mike van Hoenselaar Growth Hacker Online Boswachters
  • 9. Analytics | Hoe bepalen we of we gegroeid zijn?
  • 10. Analytics | Vruuger... toen de kratjes bier nog van hout waren en je moest doordrinken om het vuur aan te houden ...was alles beter
  • 13. Tim Berners-Lee Vader van World Wide Web (1990) @MikevHoenselaar
  • 14.
  • 17. Gem 2 uur per dag op mobiel @MikevHoenselaar
  • 19.
  • 20.
  • 21. Analytics | ROI op een krantadvertentie? @MikevHoenselaar
  • 24. Analytics | Offline vs Online ⅔ vd pagina in het Nieuws (pagina 2,3) in FD 14.000 euro * 4 = 56.000 euro Aantal lezers FD per dag: 126.000 lezers Hoeveel mensen zien de pagina met jouw advertentie? Van de hoeveel lezers gaat er naar jouw website? 126.000 * ?, een 0,1% = 126 personen 444 euro per bezoeker op website. Kosten ontwerp advertentie e.a. nog niet eens meegenomen. Display campagne 1.400.000 per maand op FD.nl, ongeveer 50.000 per dag. Kosten voor Roadblock, CPM 75 euro per 1000 weergaven (op fd.nl en bnr.nl). Hoeveel mensen klikken op jouw advertentie? 50.000 / 1000 * 75 = 3.750 euro 1% klikt door? Dan komen 38 mensen op jouw website. Bijna 100 euro per bezoeker. Ik ben al online en een klik verwijderd van jouw actiepagina. Ik weet dat die persoon van FD komt.
  • 25. Analytics | Eerst het product bouwen, dan kijken wie het wil kopen. Waar gaat het vaak mis? @MikevHoenselaar
  • 26. Analytics | Niet zomaar beginnen met bouwen
  • 27. Analytics | Wie weet een voorbeeld? @MikevHoenselaar
  • 30. Analytics | We zijn omringt met data Overal waar we kijken. @MikevHoenselaar
  • 31. Analytics | Data onthult: Sentiment Houding Sociale connecties Bedoelingen en wat er in de toekomst ligt @MikevHoenselaar
  • 32. Analytics | “Je kunt data hebben zonder informatie, maar geen informatie zonder data @MikevHoenselaar
  • 34. Analytics | Gebruik data om je bedrijf sneller te doen groeien (dan die van je concurrenten) @MikevHoenselaar
  • 35. Know that you don’t know Donald Rumsfeld, Voormalig US Secretary of Defense Image: Karin Cooper/Getty Images @MikevHoenselaar
  • 37. Analytics | Om die data begrijpbaar te krijgen maken we gebruik van metrics @MikevHoenselaar
  • 38. Analytics | De zuurstof voor groei Metrics zijn @MikevHoenselaar
  • 39. Analytics | Oefening (10 minuten) 11 metrics beoordelen (Deel 1)
  • 40. Analytics | Tijd op website Hoe lang blijft iemand gemiddeld op jouw website. Aantal nieuwsbriefinschrijvingen Je hebt een inschrijfoptie op jouw website en weet dat 500 mensen zich ingeschreven hebben. Customer Lifetime Value Hoeveel omzet verdien je per klant in zijn hele leven Aantal LinkedIn connecties Hoeveel mensen zijn onderdeel van jouw netwerk Kosten per acquisitie Hoeveel geld hebben we uitgegeven om 1 nieuwe klant binnen te krijgen. (kan ook download zijn, of een productaankoop) Aantal levels uitgespeeld Je hebt een game op Android of iOS gemaakt en je hebt gemeten hoeveel levels een speler uitgespeeld heeft. Herhalingsaankopen in webwinkel Het aantal aankopen dat een klant na zijn eerste bestelling doet. Aantal pageviews Hoeveel pagina’s zijn er bekeken op jouw website/appicatie. Offertes naar klanten Je krijgt aanvragen via mail binnen waar jij een antwoord op stuurt in de vorm van een offerte. Klanten die vertrekken (churn) Hoeveel % van jouw klanten hebben in een bepaalde periode opgezegd en wensen niet langer meer van jouw product of dienst gebruik te maken. Klanttevredenheid (NPS) Net Promotor Score. Hoe erg zou iemand het vinden als jouw product of bedrijf morgen niet meer zou bestaan?
  • 42. Analytics | 1. Het moet een duidelijke relatie geven tussen oorzaak en gevolg.
  • 44. Analytics | 2. Het moet begrijpelijk en toegankelijk zijn.
  • 46. Analytics | 3. Het moet een ratio of waarde zijn, het moet omhoog en omlaag kunnen gaan.
  • 47. verandert jouw gedrag mee 4. Als de metric veranderd, @MikevHoenselaar
  • 52. $40 a month 40 € per maand ● Ondersteund veel API’s Gratis ● Minder flexibel ● Minder dan 5 minuten nodig om er mee te starten 9 € per maand ● Veel opties en erg flexibel ● Langer nodig om alles te krijgen zoals je wilt. @MikevHoenselaar http://www.cyfe.com/ (begint gratis) https://www.dasheroo.com/ (begint gratis)
  • 58. Analytics | Oefening (10 minuten) 11 metrics beoordelen (Deel 2)
  • 59. Analytics | Tijd op website Hoe lang blijft iemand gemiddeld op jouw website. Aantal nieuwsbriefinschrijvingen Je hebt een inschrijfoptie op jouw website en weet dat 500 mensen zich ingeschreven hebben. Customer Lifetime Value Hoeveel omzet verdien je per klant in zijn hele leven Aantal LinkedIn connecties Hoeveel mensen zijn onderdeel van jouw netwerk Kosten per acquisitie Hoeveel geld hebben we uitgegeven om 1 nieuwe klant binnen te krijgen. (kan ook download zijn, of een productaankoop) Aantal levels uitgespeeld Je hebt een game op Android of iOS gemaakt en je hebt gemeten hoeveel levels een speler uitgespeeld heeft. Herhalingsaankopen in webwinkel Het aantal aankopen dat een klant na zijn eerste bestelling doet. Aantal pageviews Hoeveel pagina’s zijn er bekeken op jouw website/applicatie. Offertes naar klanten Je krijgt aanvragen via mail binnen waar jij een antwoord op stuurt in de vorm van een offerte. Klanten die vertrekken (churn) Hoeveel % van jouw klanten hebben in een bepaalde periode opgezegd en wensen niet langer meer van jouw product of dienst gebruik te maken. Klanttevredenheid (NPS) Net Promotor Score. Hoe erg zou iemand het vinden als jouw product of bedrijf morgen niet meer zou bestaan?
  • 60. Analytics | Tijd op website Hoe lang blijft iemand gemiddeld op jouw website. Aantal nieuwsbriefinschrijvingen Je hebt een inschrijfoptie op jouw website en weet dat 500 mensen zich ingeschreven hebben. Customer Lifetime Value Hoeveel omzet verdien je per klant in zijn hele leven Aantal LinkedIn connecties Hoeveel mensen zijn onderdeel van jouw netwerk Kosten per acquisitie Hoeveel geld hebben we uitgegeven om 1 nieuwe klant binnen te krijgen. (kan ook download zijn, of een productaankoop) Aantal levels uitgespeeld Je hebt een game op Android of iOS gemaakt en je hebt gemeten hoeveel levels een speler uitgespeeld heeft. Herhalingsaankopen in webwinkel Het aantal aankopen dat een klant na zijn eerste bestelling doet. Aantal pageviews Hoeveel pagina’s zijn er bekeken op jouw website/appicatie. Offertes naar klanten Je krijgt aanvragen via mail binnen waar jij een antwoord op stuurt in de vorm van een offerte. Klanten die vertrekken (churn) Hoeveel % van jouw klanten hebben in een bepaalde periode opgezegd en wensen niet langer meer van jouw product of dienst gebruik te maken. Klanttevredenheid (NPS) Net Promotor Score. Hoe erg zou iemand het vinden als jouw product of bedrijf morgen niet meer zou bestaan?
  • 61. Analytics | Tijd op website Stel dat dat 1 uur is, wat zegt jou dat dan. Zegt dat iets over het succes van jouw webwinkel? In theorie zou jij een website kunnen hebben waarbij tijd een goede graadmeter zou zijn. Als jij bijvoorbeeld betaald krijgt voor elke minuut dat iemand op jouw website site aanwezig is. Aantal nieuwsbriefinschrijvingen Dit is een slechte metric. Het zegt niets over de kwaliteit van je leden of de waarde voor jouw bedrijf. Het aantal zal hoogstwaarschijnlijk alleen maar groeien en je hebt geen idee of ze hun emailadres achtergelaten hebben en daarna nooit meer iets met jouw merk gedaan hebben. Customer Lifetime Value Voor veel bedrijven van onschatbare waarde. In combinatie met je churn en de CLV kun je uitrekenen wat je kwijt kunt zijn om 1 nieuwe klant te krijgen. Niet altijd even makkelijk te berekenen. In het artikel is een voorbeeld gegeven hoe je dit zou kunnen doen. Aantal LinkedIn connecties Een echte ego metric. Zegt niets over succes of resultaat. Iemand met 10.000 relaties op LinkedIn kan ze allemaal gekocht hebben. Kosten per acquisitie Een mooie indicator die in heel veel gevallen erg bruikbaar is. Het geeft namelijk aan hoeveel je gemiddeld gespendeerd hebt per nieuwe klant. Stel dat dat 100 euro is, dan heb je dus 100 euro uitgegeven om 1 nieuwe klant te krijgen. Aantal levels uitgespeeld Je wilt weten of het spel werkt voor gamers. Als je in je data ziet dat veel gamers niet verder komen dan level 3. Dan is de kans vrij groot dat ze niet nog een keer terug gaan komen om het nog een keer te spelen. Persoonlijk zou ik ook nog ‘Aantal keer spel opgestart’ en ‘Level opnieuw geprobeerd’ er bij pakken als je naar de maandelijkse cijfers kijkt.
  • 62. Analytics | Herhalingsaankopen in webwinkel Dit is een goede indicator hoe groot de retentie is. Dus hoe graag komen mensen terug en kopen nog een product in je webwinkel. Heel erg waardevol. Aantal pageviews Ik zorg er voor dat jij 1M pageviews krijgt op jouw website. Jij weet alleen dat getal, niks anders. Veranderd jouw gedrag hierdoor? Behalve dat je server die maand waarschijnlijk al verschillende keren heeft aangegeven het zwaar te hebben of zelfs te crashen. Nee. Pageviews alleen zegt niet zo heel veel. Dit is een mooi voorbeeld van een vanity metric. Offertes naar klanten Ik verstuur 20 offertes per week naar klanten. Als dat getal 30 wordt. Wil dat ook automatisch zeggen dat ik meer omzet of klanten ga krijgen? Nee. Geen goede metric. Klanten die vertrekken (churn) Een waardevolle indicator. Niet voor elke bedrijf en niet voor elke fase van je bedrijf, maar abonnementsdiensten willen dit zo snel mogelijk weten. Klanttevredenheid (NPS) De Net Promotor Score is een van de betere graadmeters van klanttevredenheid. Onmisbaar om te meten of mensen zonder je product of merk kunnen.
  • 63. Analytics | Herhalingsaankopen in webwinkel Dit is een goede indicator hoe groot de retentie is. Dus hoe graag komen mensen terug en kopen nog een product in je webwinkel. Heel erg waardevol. Aantal pageviews Wanneer kan dit een uitzondering zijn? Offertes naar klanten Ik verstuur 20 offertes per week naar klanten. Als dat getal 30 wordt. Wil dat ook automatisch zeggen dat ik meer omzet of klanten ga krijgen? Nee. Geen goede metric. Klanten die vertrekken (churn) Een waardevolle indicator. Niet voor elke bedrijf en niet voor elke fase van je bedrijf, maar abonnementsdiensten willen dit zo snel mogelijk weten. Klanttevredenheid (NPS) De Net Promotor Score is een van de betere graadmeters van klanttevredenheid. Onmisbaar om te meten of mensen zonder je product of merk kunnen.
  • 65. Analytics | Jij bepaalt zelf welke metric staat voor het meest riskante deel van je bedrijf
  • 66. Analytics | “Als je altijd leert van wat je doet, maak je nooit fouten. Mike van Hoenselaar Growth Hacker Online Boswachters
  • 69. Analytics | The One Metric That Matters OMTM @MikevHoenselaar 55
  • 70. Analytics | 4 redenen waarom de One Metric Matters er toe doet 1. Je wordt verplicht om een lijn in het zand te zetten 2. Je krijgt de hele organisatie makkelijker op 1 lijn 3. Beantwoord meest belangrijke vraag die je jezelf stelt 4. Het inspireert een cultuur om te experimenten
  • 71. Analytics |@MikevHoenselaar De OMTM van YouTube? Huh, meer dan 1? Videos uploaded per minute (bewijs dat er genoeg nieuwe content geplaatst wordt) Hours watched per day (per user) (bewijs dat er genoeg afzet is van de inhoud) Shares per video per day (bewijs dat er genoeg engagement is en dus views) 100M views (vanity) (wanneer video 100M bekeken wordt, record is 4 dagen voor Psy met ‘Gentlemen’)
  • 72. Analytics |@MikevHoenselaar Onze OMTM? 450 escaperooms, 4.500 reviews (in oktober was dit nog 400 en 3.500 reviews) Gem. omzet per locatie (Hoeveel geven ze gemiddeld uit aan ons) Unieke outclicks per dag (Geven we genoeg waarde aan escaperooms) Reviews per gebruiker (komen mensen terug) Shares per listing (Do people share their favorite escaperoom)
  • 73. Analytics | Ja hoor! Zie je dat het niet werkt? Zoek of bepaal een andere. En wat als de metric nog niet bestaat? Kan dat? @MikevHoenselaar
  • 74. Analytics | Wat als de waarde stijgt of daalt? Zorg dat je weet wat je gaat doen bij een bepaalde waarde. Maak een plan! @MikevHoenselaar
  • 75. Analytics |@MikevHoenselaar Intelligence Events “Verstuur notificatie als de gemiddelde orderwaarde zakt met 10% tov de week er voor.” < 1 uur setup Werkt standaard in Google Analytics. 6 maanden nadat we dit ingesteld hadden ging het af. Ontwikkelaar had nieuwe versie live gezet en de ‘kortingenbalk’ was zichtbaar in winkelwagen. Oeps! :)
  • 76. Analytics | Rondvraag Kun je voorbeelden noemen van momenten dat je actie moet ondernemen? Bij een webwinkel? Zoals Coolblue Bij een softwarebedrijf? Zoals WhatsApp Bij een iOS game? Zoals Angry Birds Bij een user generated content website? Zoals YouTube Bij een media site? Zoals nu.nl
  • 77. Analytics | Koken draait om geduld. De juiste momenten kiezen om iets toe te voegen, om iets af te maken. Anton Rinsema Chefkok bij Knorr “
  • 78. Analytics |@MikevHoenselaar 5 fases Empathy, Stickiness, Virality, Revenue en Scale 6 verdienmodellen E-commerce, 2 sided marketplace, SaaS, Mobile app, User-gen content en Media
  • 79. Analytics |@MikevHoenselaar Empathy Er is een behoefte/probleem Stickiness Nog geen klanten, focus op retentie Virality Focus op acquisitie en vullen trechter Revenue Omzetoptimalisatie Scale Schaalbaarheid verdienmodel
  • 81. Analytics | Where to start? It depends :) Wat beweegt jouw bedrijf, wat is jouw zuurstof? Wie is jouw klant? Wat willen jouw klanten bereiken met jouw product? Wat zou jij willen leren? Neem die eerste stap en start met meten! @MikevHoenselaar
  • 82. Analytics | Oefening OMTM 6 groepjes. Kies bestaand bedrijf. Een van de 6 verdienmodellen. Vul voor elke fase de OMTM voor dat bedrijf in. (20 minuten, daarna gezamenlijk bespreken) Een webwinkel? Bijv. Coolblue Een softwarebedrijf (SaaS)? Bijv. WhatsApp of Apple Match Een iOS game? Bijv. Angry Birds Een user generated content? Bijv. Zoals YouTube Een media site? Bijv. nu.nl
  • 84. Einde deel 1 Als het goed is, is het nu ~ 10:30
  • 85. Pauze Over 10 minuten starten we weer
  • 87. Analytics | Oefening (15 minuten) OMTM van jullie stagebedrijven
  • 88. Jouw stagebedrijf Empathy Stickiness Virality Revenue Scale
  • 89. Analytics | “Lean Startup helpt bij het structureren en identificeren van de meest riskante delen van je bedrijf Eric Ries Auteur Lean Startup @MikevHoenselaar
  • 90. Analytics | De basis van Lean is iteratie Hier gaat het vaak mis @MikevHoenselaar
  • 91. Analytics | Rol van metrics in de Lean Analytics Cycle Op te delen in 4 stappen @MikevHoenselaar Hier gaat het vaak mis
  • 92. Stap 1: Wat wil je leren? Als eerste: Op WIE richt je je? Je moet eerst bepalen wie je wilt bereiken. Geslacht, woonplaats, werk, interesses. (Beste optie hiervoor is op dit moment Facebook Ads) Als tweede: WAT wil je van die groep? Is de actie duidelijk, is hetgeen je vraagt al bekend bij ze? Als derde: WAAROM zouden ze dit doen? Wil je dat ze persoonlijke gegevens achter laten of niet? Wat heb je per se nodig? Vertrouwen ze je genoeg om die gegevens met je te delen? Maar vooral whats in it for them? Waardeproposities testen is hier topvoorbeeld van! !
  • 94. Stap 2. Bepaal je (meest risicovolle) hypothese ● Een conversieratio dat beter zou moeten kunnen ● Meer mensen die inschrijven voor je nieuwsbrief ● Het aantal shares verbeteren van je content ● Waarom mensen opzeggen aan het eind van de maand ● Dus ook het verhogen van het aantal doordeweekse boekingen voor je escaperoom ● Offline kan het natuurlijk ook zijn dat je meer mensen in je restaurant wil
  • 95. Analytics | Wat heeft meeste prio? Laagdrempelige manier om te bepalen wat voor experiment/kanaal je als eerste op pakt. @MikevHoenselaar David Arnoux Growth Tribe B.R.A.S.S Knipper Relevantie Beschikbaarheid Schaalbaarheid Score
  • 96. Step 3. Bouwen en uitvoeren van het experiment ● Een marketingcampagne ● Redesign van een (mobiele) applicatie ● Verandering in prijsstructuur ● Implementeren van verzendkosten in aankopen ● Het aanbieden van een extra betaalmethode ● Tekst in buttons anders maken ● Nieuwe functionaliteiten testen Op basis hiervan bepaal je met of zonder data hoe je dit kunt gaan testen.
  • 97. Analytics | Onderzoek doen? Je zult van je stoel af moeten en met mensen gaan praten.
  • 98. Waar vind je de juiste bezoekers? http://vruc.ht/waldo Beste manier om Waldo te vinden?
  • 100. Stap 4. Analyseer data en bepaal vervolgacties 1. Experiment geslaagd! Trek champagne open, vier het en start met het vinden van een nieuwe indicator dat er het meeste toe doet. 2. Experiment gefaald? Kijk opnieuw naar je hypothese. Was deze wel reëel. Ook al is iets niet gelukt, je leert ALTIJD! 3. Deels geslaagd, er is wel iets noemenswaardig gebeurd Doe een ander experiment op basis van learnings, hypothese staat nog steeds.
  • 101. Analytics | Welk kanaal levert het meeste op? E-mail hoogste conversieratio Acquisitie → Alle verkeer → Kanalen @MikevHoenselaar
  • 102. Analytics |@MikevHoenselaar 5 fases Empathy, Stickiness, Virality, Revenue en Scale
  • 103. Empathy Ga kijken of anderen jou geloven. Kan het iemand wat schelen? 159@MikevHoenselaar
  • 104. @MikevHoenselaar Test waardepropositie “Can we get people to click on a FB ad and test what is the biggest pain for our target audience?” 14 ads in 1 ad groep 1 week testen Geen echte landingspagina Focus op CTR < 250 euro FB kosten We vonden eerste aanleiding voor werkende propositie.
  • 105. ! FB kiest winnaar na ~ 48 uur @MikevHoenselaar
  • 106. @MikevHoenselaar Test waardepropositie “How do people perceive the purpose of our landing page design?” 1 plaatje 5 seconden test 1 dag testen We zagen dat mensen de propositie niet begrepen. We hebben aanpassing aan plaatje gemaakt en men begreep het nu wel.
  • 107.
  • 108. Kosten? 50 euro (25 euro per test met ieder 50 antwoorden)
  • 109. Stickiness Er zijn mensen die je geloven, maar je wilt dat ze terug blijven komen. 203@MikevHoenselaar
  • 110. Belangrijkste landingspagina’s Belangrijkste Exit pagina’s Pagina’s met meeste verkeer Duurste pagina’s Identify your most important pages @MikevHoenselaar
  • 112.
  • 113. Bekijk 30 videos en krijg zo je hypothese voor verbetering! @MikevHoenselaar
  • 114. Virality Anderen overtuigen anderen van jouw bedrijf en kun jij believers nogmaals overtuigen? 227 @MikevHoenselaar
  • 115. Wanneer was de laatste keer dat je iemand Dropbox aanraadde? (Ik ben een vaste betalende gebruiker, maar heb al jaren niemand meer aangeraden) @MikevHoenselaar Gebeurd maar tijdelijk
  • 116. Viral coëfficient Aantal nieuwe klanten dat elke bestaande klant kan laten converteren. @MikevHoenselaar
  • 117. invitation rate (invites sent / users) * acceptance rate (signups / invites) Viral coëfficient @MikevHoenselaar Klanten Tijd
  • 118. invitation rate (invites sent / users) * acceptance rate (signups / invites) Viral coëfficient @MikevHoenselaar 1250 gebruikers die 2000 invites versturen Invitation rate = 1.6 Van deze 2000 mensen accepteren 580 mensen de uitnodiging en registreren (signup) acceptance rate = 0.29 (29%) VC = 1.6 * 0.29 = 0.464 Lange weg te gaan :)
  • 120. Revenue Je hebt klanten die betalen, maar rendement per klant is belangrijk geworden voor jouw dienst of product. @MikevHoenselaar 241
  • 121. 25% 25 of 100 people churn per month Customer lifetime is 4 months (100/25 = 4) CLV = 20 * 4 = € 80 max CAC = 80 / 3 = € 26,50 10% 10 of 100 people churn per month Customer lifetime is 10 months (100/10 = 10) CLV = 20 * 10 = € 200 max CAC = 200 / 3 = € 66,50 2% 2 of 100 people churn per month Customer lifetime is 50 months (100/2 = 50) CLV = 20 * 50 = € 1000 max CAC = 1000 / 3 = € 333 Wat verdien je per klant gemiddeld per maand? € 20 Veelgebruikte regel voor maximale CAC is ⅓ van hun CLV (is jouw keus uiteindelijk) CLV and CAC @MikevHoenselaar
  • 122. Geef € 263,25 uit en als je 3 conversies hebt dan is je CAC hier € 87,75. (Zie je de € 0?!) @MikevHoenselaar
  • 123. Meer Dropbox lessen van Drew Houston (CEO)? http://vruc.ht/dropboxll @MikevHoenselaar
  • 124. Scale Je hebt maar 1 doel, de wereld veroveren! 255@MikevHoenselaar
  • 125. Analytics | Hier zit het echte Growth Hacken Veel denkwijzes en technieken kunnen al eerder toegepast worden tijdens validatie. @MikevHoenselaar
  • 126.
  • 127. Nederlands Growth Hacking platform growthhacks.nu (lancering medio maart) petithacks.com growthhackers.com inbound.org quicksprout.com growthhack.com neilpatel.com Wekelijks nieuwe growth hacksInspiratie @MikevHoenselaar
  • 128. Hoe maak je dit allemaal meetbaar? Dat leer je in de volgende sessie over Google Analytics! @MikevHoenselaar
  • 129. Analytics | Programma Analytics o.a. UA code implementeren in landingspagina en testen Hoe werken segmenten in Google Analytics Meer onmisbare rapporten in Google Analytics Via filters en segmenten bots uitsluiten Krijg superinzichten dmv E-commerce tracking Behavior flow rapporten en attributie sexy gemaakt Event Tracking in Google Analytics
  • 130. Einde deel 2 Eet smakelijk zometeen! Tot Google Analytics!